Konferencia 2016Konferencie PrintProgress

3. konferencia PrintProgress – tlačová správa

Bratislava – Tlačiarenský biznis už dávno nie je iba o najmodernejších technológiách a postupoch. Pomaly sa do tohto odvetvia tlačia online systémy objednávania a dôraz sa kladie aj na personalizáciu tlače, kde vynikne kreativita tlačiara a osobnosť zákazníka. „Všetky obálky sú rovnaké a vyhadzujeme ich. Ak by boli personalizované, mali by pre zákazníka väčšiu hodnotu,“ hovorí Martin Bělík, kreatívny riaditeľ DataLine Technology. Práve o nových trendoch v polygrafii diskutovali účastníci minulotýždňovej odbornej konferencie Printprogress 2016, ktorú spoluorganizovali Mafra Slovakia a spoločnosť Veldan. Jedným z jasných trendov v tlačiarenskom biznise je prepájanie printu s online technológiami. Dnes už je bežné, že zákazník si zadá svoje požiadavky na tlač cez internet. Pošle tlačiarovi podklady na knihu napríklad v PDF formáte a príde si do tlačiarne po hotovú knihu.

Online budúcnosť

V budúcnosti sa však pôjde v prepájaní fyzických a online technológií ešte ďalej. „Vzniknú smart výrobné závody, ovládané IT technológiami, ktoré budú efektívne a s menej pracovníkmi,“ predpovedá Peter Bubla, prezident Zväzu polygrafie na Slovensku. Riaditeľ Vydavateľstva Slovart Juraj Heger tvrdí, že v súčasnosti dokážu vyrobiť také produkty, ktoré si pred rokmi nevedeli ani predstaviť. „Dnes sa už dokážeme prepojiť do online systému tlačiarne, aby sme sledovali v reálnom čase, čo sa deje s našou zákazkou,“ dodáva Heger. V systéme zadávania zákaziek online vidí budúcnosť aj Vladimír Yurkovic, umelecký riaditeľ YurkovicDesign. Ten oceňuje aj kreatívnych zákazníkov. „My dizajnéri sme síce medzi dvoma mlynskými kameňmi – tlačiarmi a zákazníkom – ale výstupy sú kvalitnejšie,“ dodáva.

Digitalizácia

Do tlačiarenského biznisu čoraz viac preniká digitálna tlač a ukrajuje z prevažujúceho ofsetu. „V knihách dominuje ofset, ale už sa blížime k času, že aj čierno-biele knihy sa budú tlačiť digitálom, hoci náklady sú ešte stále vyššie,“ informuje Heger. Pri plagátoch a menších tlačovinách už kraľuje digitálna tlač. Digitál prináša pre tlačiarov niečo viac ako skresávanie nákladov. „Šetrí čas, prináša nové produkty, lepšie marže, vyšší obrat a zákaznícku lojalitu,“ vysvetľuje Klaus Schmidt, marketingový riaditeľ KBA. Budúcnosť digitálu vidia odborníci nielen v papieri. „Kým printové médiá sa scvrkávajú, obalový trh sa zväčšuje, lebo je len málo ovplyvnený internetom,“ dodáva Schmidt. Zaujímavá tlač na obale totiž ovplyvňuje až 53 percent zákazníkov pri rozhodovaní sa o kúpe tovaru. Novú príležitosť digitálnej tlače preto vidia tlačiari aj v nízkonákladových kartónových obaloch. „Nárast dopytu v tomto segmente je až o 40 percent,“ informuje Petr Jetel, produktový manažér GCBG Xerox.

Osobnosť v tlači

Tlačiari sa už dnes musia pýtať sami seba, čo vedia dať zákazníkovi okrem technológií. „Nové stroje vám síce znížia náklady a zlacnia výrobu, ale zákazník to neocení. On chce síce nižšiu cenu, ale najmä nové produkty,“ vysvetľuje Bělík. Aj preto odborníci vidia budúcnosť v personalizácii tlače, kde každý hárok papiera môže byť iný. „Zákazník sa chce popýšiť svojimi printovými prezentáciami, a preto má veľké požiadavky na kvalitu i odlišnosť výrobkov,“ hovorí Marcela Virčíková, manažérka firmy Canon. Sortiment personalizovaných tlačových výrobkov je takmer neobmedzený. Môžu to byť individuálne pracovné zošity pre študentov, rôzne zápisníky, malotlače pri knihách, ale aj potlače na kartónových obaloch alebo bežných obálkach. Coca-Cola napríklad pustila na trh plechovky a fľaše s vlastnými menami a predaje jej výrazne narástli. Vlastný a unikátny dizajn ponúka aj americký pivovar Budweiser na plechovkách piva Bud Light. Personalizácia jednoducho potrebuje kreativitu. Dnes už v obchodoch vidíte aj keramické hrnčeky s natlačenými fotografiami či vlastné kalendáre. „Obchodníci spočiatku hovorili, že to nikto nebude chcieť, ale problém bol v tom, že to nikto neponúkal,“ dodáva Anton Puškár z firmy M&P.

Súvisiace články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Tlačidlo Späť hore