6 tipov, vďaka ktorým budú dovolenkové fotky lepšie

Niekoľko tipov a rád, vďaka ktorým nebudú fotky z dovolenky tuctové a nezaujímavé.
Prezeranie fotiek z dovolenky je často utrpením. Všetky vyzerajú rovnako, len sa na nich menia tváre a pamiatky v pozadí. Môžeme hovoriť o akomsi všeobecne akceptovanom (a často aj podporovanom) fotografickom klišé. V tomto článku vám prinášame niekoľko tipov, vďaka ktorým budú dovolenkové fotografie zaujímavejšie, veselšie a nevšednejšie.
Článok je určený skôr začiatočníkom, pravidelní čitatelia Živé.sk a nadšenci fotografie už určite väčšinu z týchto tipov poznajú. Skúste ho ale zdieľať a posúvať ďalej tak, aby sa dostal čo najbližšie práve k tým dovolenkárom, ktorí zasypávajú fejsbúky a tlačia na papier množstvá podpriemerných dovolenkových fotografií.
Kvantita vs. kvalita
Dobrý fotograf vie, čo chce odfotiť a nepotrebuje na to veľa pokusov. Človek, ktorý nevie čo chce odfotiť zväčša cvaká ako zmyslov zbavený a dúfa, že pár dobrých fotiek sa vo finále nájde. Pravdou ale je, že väčšinou nenájde…
Výsledkom je obrovské množstvo digitálneho odpadu, v ktorom sa navyše málokomu chce prehrabávať. Prvé pravidlo pre dobré dovolenkové fotky teda znie: premýšľajte pred tým, než stlačíte spúšť. Niekedy pomáha aj taká psychologická hra, v ktorej si predstavíte, že fotíte iba na klasický filmový fotoaparát a máte povedzme 36 obrázkov.
Vy a vaše okamihy
Pokiaľ ste v ZOO, nemusíte fotiť slona zo 100 metrov, leva cez zacapkané sklo ani tuleňa pod vodnou hladinou. Pokiaľ niekto chce skutočne vidieť ako vyzerá slon, lev alebo tuleň, stačí mu na to pár kliknutí do googlu a nájde tony profesionálnych fotografií. Skutočnú hodnotu máte vy, vaši blízki a okamihy, ktoré ste tam zažili. Skúste zachytiť momenty tak, aby ste si pri ich prehliadaní o 10 rokov vedeli vybaviť konkrétne situácie a zážitky.
Alebo iný príklad – známa fontána je okupovaná turistami, každý sa na ňu chce postaviť a odfotiť. Množstvo ľudí ale spôsobí, že v podstate nikto nebude mať dobrú fotku. Keď budete priateľom o tom zážitku hovoriť, oveľa zaujímavejšia môže byť fotka davu ľudí pri tej fontáne, ktorí sa tam tlačia a snažia prebojovať dopredu, než fotka samotnej fontány. Tú si aj tak môžete kedykoľvek nájsť na internete.
Zážitok. To je esencia, ktorá odlišuje dobrú dovolenkovú fotografiu od tuctovej
Svetlo robí fotku
Svetlo je základom fotografie. Keď ho je málo, výsledok zväčša stojí za „starú belu“. A keď ho je veľa, tiež to nemusí byť nič moc. Rozmýšľajte o tom, ako svetlo dopadá, aké tiene vytvára. Napríklad ostré denné slnko spôsobí, že sa osoba na fotke mračí. Zvraštené obočie navyše vytvorí tmavé miesta pod očami. Takáto fotka je zväčša mizerná a jej kvalitu nezachráni ani to, že je v pozadí známa pamiatka.
Pri prezentovaní fotografií priateľom a známym sa mi osvedčilo urobiť si výber 20 fotografií. Dvadsať takých fotiek, ktoré vyjadrujú nejaký príbeh, ilustrujú scénu. Fotka, ktorá rozprúdi debatu, je to najlepšie, čo môžete priateľom ukázať. Inak sa stretnutie, na ktorom sa rozprávajú zážitky z dovolenky a ukazujú fotky, môže zmeniť na nenormálne nudnú seansu v štýle „Chosého v prístave“.
Riešenie je pritom jednoduché – scénu prekomponovať. Napríklad presunúť aktérov do tieňa a pomôcť si bleskom. Pravdou je, že nikdy neexistuje iba jedna správna možnosť ako zachytiť daný okamih.
Najzaujímavejšie zo všetkých typov svetla pri fotení je priame protisvetlo. Keď sa s ním pracuje správne, výsledkom môžu byť krásne fotografie, ktoré si s radosťou dáte do rámika a budete sa na ne pozerať každý deň. Keď sa ale protisvetlo podcení, výsledky môžu byť strašné. Najmä keď cvakáte na mobil alebo kompaktný foťák za pár stoviek, foteniu v protisvetle sa radšej vyhnite. V lepšom prípade sa fotenej osobe iba spraví svätožiara, v horšom dostanete veľmi tmavú alebo veľmi svetlú machuľu, kde vlastne nič poriadne neuvidíte.
S protisvetlom sa dá rôzne experimentovať a hrať. Najlepšie je počkať si na takzvanú „zlatú hodinku“, teda na skoré ráno alebo neskoré popoludnie, keď už slnko klesne, nie je také silné a nevrhá ostré tiene. Fotky navyše môžu dostať prirodzený žltý či oranžový nádych, ktorý im dáva punc výnimočnosti
Japonská vlajka
Jednou zo základných kompozičných chýb je umiestnenie objektu do stredu fotografie – tak, ako je červený kruh na japonskej vlajke. Takéto fotky zvyčajne bývajú strnulé, bez života. Keď fotíte napríklad postavu na pláži, skúste ju posunúť trošku k jednému z okrajov. Najlepšie je to spraviť tak, že keď sa osoba pozerá smerom doprava, na fotke ju umiestnite trošku vľavo a naopak. Niekedy stačí posun už o pár milimetrov a výsledný záber bude oveľa krajší.
Využívajte celú plochu fotografie, fotené objekty nemusia byť uprostred. Naopak, keď ich trošičku posuniete, fotke to vdýchne život, bude pôsobiť dynamickejšie a skutočnejšie
Pozeranie sa do objektívu
Z akéhosi zvláštneho dôvodu sme si zvykli pri fotení pozerať sa do objektívu. Možno je to dané historicky, alebo vnútornou snahou aspoň očami kontrolovať, čo ten fotograf vlastne robí. Výsledkom ale je, že všetky fotky vyzerajú akoby ich robili na pas. Oživte svoje dovolenkové fotky. Pozerajte sa kamsi za fotografa, do boku alebo len tak do diaľky, za horizont. Nebojte sa fotenia z boku či úplne zozadu a tvárte sa prirodzene – úsmev je síce fajn, ľudská tvár ale pozná mnoho iných zaujímavých výrazov, ktoré často povedia viac. Fotka nebude vyzerať tak strojene, umelo a tuctovo.
Aj tá najtypickejšia z typických turistických fotografií sa dá oživiť jednoduchým trikom: pozeraním sa mimo objektívu
Momentky sú najkrajšie
K tým najkrajším fotkám z dovolenky sa vždy viaže príbeh. Sú to takzvané momentky, rýchle a často aj náhodné fotky, ktoré možno ani nemali vzniknúť. Žiadny strojený úsmev, žiadna pamiatka v pozadí. Možno to bude iba detailná fotka spáleného krku, ktorý zabolí ešte aj pri prehliadaní obrázka. Alebo úprimná radosť z dobrého jedla, námaha po dosiahnutí vrcholu kopca, nákup ovocia na exotickom trhu či podrobné zdokumentovanie prác na stavbe pieskového hradu.
Zdroj: www.zive.sk
Fotografie zdroj: Shutterstock