Edície 2015

“Aj s konkurenciou sa oplatí vychádzať slušne”

Od roku 1994 sa snažia ísť jedným smerom, úplne iným ako všetci ostatní. Dávajú prednosť inováciám pred štandardom, ktoré môžete nájsť na každom roku a tak si od niektorých vyslúžiť i sarkastické ťukanie na čelo. Za 20 rokov sa v tichosti dokázali vyprofilovať na najväčšiu kniháreň svojho druhu v republike, preto sa v posledný októbrový týždeň rozhodli ukázať vo veľkom štýle.  „Táto investícia nás konečne donútila k tomu, aby sme brány našej haly otvorili aj verejnosti a pozreli sa spoločne na to, ako fungujú európske unikáty pod jednou strechou.“ Rozprávali sme sa s Ing. Pavlom Maňáskom, obchodným riaditeľom tlačiarne a knihárne Tigris v Holešove.

Ing. Pavel Maňásek (vľavo) a Jiří Vaněk prestrihujú pomyselnú pásku
pri otvorení novej výrobnej haly v Holešove.

V polygrafii je obdobie leta skôr obdobím premýšľavým a oddychovým. U vás stojíme v úplne novej hale s novými inštaláciami, takže uplynulé obdobie ste zrejme neoddychovali.

Je to pravda. V lete sme sa sťahovali, inštalovali nové technológie, posielali ľudí na školenia k novým zariadeniam a „uhorkovú sezónu“ paradoxne začínali s prílevom nových zákaziek. V súčasnosti preto trošku nestíhame ale cítim, že sa už pomaly všetko dostáva na svoje miesto, ľudia vedia, čo majú robiť, zrýchľujeme a snažíme sa čo najintenzívnejšie pracovať na tom, aby bolo problémov čoraz menej. Takáto prevádzka si pár mesiacov ukradne, pokiaľ sa produkcia stane tým, čím má byť.

Čo je teda to nóvum, ktoré vás donútilo absolvovať takéto hektické letné a jesenné obdobie?

Nová hala pre nás neznamená iba nový priestor, ale nový priestor pre niečo, vďaka čomu sa zvýši naša kapacita na štvor – až päťnásobok. Prispel k tomu i úplne nový hárkový digitálny tlačový stroj Ricoh Pro C9100, ktorý je unikátom na našom trhu. Doteraz sme dokázali ponúknuť zákazníkom produkty iba formátu A4, pričom táto investícia nám umožňuje tlačiť až do rozmeru 33×70 cm, čo je pri našej filozofii inovácie obrovských prínosom. Takisto sme zakúpili najmodernejšie dokončovacie systémy od spoločnosti Müller Martini, a to konkrétne model Pantera na lepenú väzbu, trojrez Granit, Diamant MC 35, ktorý je Mercedesom medzi knihárskymi strojmi a v neposlednom radi šičku Ventura MC. Doteraz sme pracovali poloautomatických strojoch a nedokázali sme zvládať náročnejšie zákazky. So súčasnými plne automatickými strojmi dokážeme spracovávať veľké série za kratšie dodacie lehoty úplne bez problémov.

Spomínali ste na jednej strane vyššiu mieru automatizácie výroby, na strane druhej školenia zamestnancov. Vyžadovala si automatizácia skôr zníženie personálnych kapacít alebo naopak ich zvýšenie?

Pôvodne sme predpokladali, že investícia do automatických strojov nás donúti znížiť počet zamestnancov. Realita sa však ukázala taká, že sme začali priberať nových ľudí, pretože pri nových objemoch sa zvýšil i objem pomocných prác. Pravda je však taká, že je veľmi náročné nájsť personál, ktorý bude vedieť tieto stroje obsluhovať. Sú to drahé a kvalitné stroje, ktoré si vyžadujú schopnosti a zdravú mentalitu človeka. Znie to ako vtip, ale stretol som sa aj s prípadom, kedy sa jedna žena nášho stroja vyslovene bála. Na druhej strane musím však vyzdvihnúť fakt, že žien sa nám hlási podstatne viac a sú zodpovednejšie a pracovitejšie ako muži. Mužov vo väčšine prípadov najskôr zaujíma plat a až potom samotná práca. Ale to máme zrejme zdedené po svojich predkoch, ktorí predurčili, že muži sú lovci a bojovníci s túžbou sebarealizácie (smiech).

Disponujete knihárskymi technológiami, ktoré sa nevidia tak často. Máte ambíciu zájsť v tomto trende inovácií ešte ďalej?

Už teraz vidíme, že nám chýbajú niektoré stroje (smiech). Ich nákup by si však už vyžadoval prístavbu a potvrdil by sa fakt, že jedna investícia vyvolá bezprostredne ďalšiu. Nedisponujeme napríklad ani falcovacím zariadením, či znášačkou zložiek. Najbližšie zrejme zainvestujeme do novej šičky na zložky, pretože naša súčasná šička síce umožňuje šiť menší náklad, ale pri väčších objemoch sa stáva už značnou brzdou. Preto máme v týchto dňoch zapožičanú šičku od Müller Martini, ktorá nám za poobedie zošije to, čo sme doteraz šili približne 3 dni. Pred reálnym uvažovaním nad novou investíciou sa musí najskôr táto súčasná dostať do životaschopného stavu.

Aký je pomer zákazníkov uvažujúcich nad cenou a zákazníkov uvažujúcich nad kvalitou?  Vyhráva aj vo vašom odvetví poväčšine nižšia cena?

Som prekvapený a zároveň potešený z toho, že mnoho našich zákazníkov si uvedomuje, čo je pre nich dôležitejšie. Samozrejme, každý rád hľadá kompromis, ktorý bude pre neho najvýhodnejší, ale neznamená to, že hľadá najskôr najnižšiu cenu. My sme pre našich zákazníkov v prvom rade v pozícii partnera a až potom dodávateľa. Nedisponujeme ofsetovým tlačovým zariadením a úspešne sa tomu už 21 rokov bránime, pretože ofset tvorí základ produkcie našich obchodných partnerov, ktorých máme. Robíme samozrejme aj pre koncových zákazníkov, ale tí najväčší sú z radov ofsetových tlačiarní, pre ktorých spracovávame knižnú väzbu. Na kvalitu sa sústredia z môjho pohľadu najmä preto, lebo ak niekomu odovzdajú nákladne vytlačené archy, ktoré im budú následné zviazané síce lacno, ale nekvalitne, poškodia si meno a vznikne im obrovská škoda, ktorá sa dá len ťažko niečím kompenzovať.

Môžete z vášho pohľadu posúdiť, či je obava o „vyhynutie“ kníh opodstatnenou?

Mám pocit, že vlna skepse, ktorá vyvolávala v ľuďoch pocit, že knihy zaniknú a budú nahradené digitálnymi čítačkami, je už dávno preč. Čítačky a podobné modernejšie technológie sú na trhu už dosť dlho na to, aby sa prejavil ich negatívny dopad na knižný sektor. Ľudská mentalita sa našťastie nemení tak rýchlo ako novodobé technológie. Podobná situácia nastala s fotografiami, kedy ich v digitálnej podobe začali všetci ukladať na harddisky a teraz zistili, že tie fotografie nikto nikdy nevidel. Prišli fotoknihy, ako adekvátna náhrada fotografie, ale fotky ako také nevymizli. Znova sa tlačia na kvalitný papier a stáva sa z nich umelecké dielo – ako kedysi z obyčajných fotografií. Televízia nevytlačila rozhlas a internet nevytlačiť televíziu. Mám pocit, že knihy nevyhynú. Možno za pár desiatok rokov budú ľudia prežívať všetko iba digitálne, teraz to však ešte nebude.

Koncom októbra ste organizovali slávnostné otvorenie novej haly a predstavenie vašich nových technológií v tom najlepšom svetle i odbornej verejnosti. Nebáli ste sa, že ukážka unikátnych technológií priláka i vašu konkurenciu?

Nad tým som absolútne nepremýšľal. Spoločnosti RICOH i Müller Martini prostredníctvom svojich zástupcov podporili toto podujatie a aj keď nám na naň priviedli i svojho potenciálneho zákazníka z Česka, Slovenska či Poľska, prinieslo nám to v drvivej väčšine úžitok. Medzi konkurentmi sa nie vždy objavia takí, ktorí chcú okopírovať čo máte vy, ale skôr takí, ktorí hľadajú možnosti pre svoju spoločnosť. Ak im ukážeme, že tie možnosti im ponúkame aj my, nemusia vynaložiť úsilie na kúpu rovnakých strojov. Ukazuje sa, že s konkurenciou sa oplatí vychádzať slušne a nehádzať si polená pod nohy, pretože hocikedy si vieme vzájomne vypomôcť a tak si ľahšie poradiť v náročnej situácii.

Súvisiace články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Tlačidlo Späť hore