Biznis praje vynachádzavým
Kreativita je esencia podnikania – robiť veci inak a lepšie je to, čo odlišuje úspešných od zabudnutých a skrachovaných podnikateľov. Na prežitie v biznis svete je vynachádzavosť nevyhnutná – každý deň hľadáme nové prístupy k riešeniu otázok. Chceme spraviť niečo lacnejšie, rýchlejšie, s nižšou chybovosťou, alebo zákazníkovi ušetriť čas, peniaze, doručiť mu službu pohodlnejšie a v pravý moment.
Vynájdenie sa v doteraz nepoznanej situácii je znakom prirodzenej inteligencie a žiadna škola na to človeka nepripraví. Môžeme však čerpať nápady od iných a upraviť si ich na svoje podmienky. Čo robiť inak, aby mi úspech išiel naproti?
Dávajte zákazníkom alternatívy, nech aj drahšie
Vianoce či iné vypäté obdobie je príležitosťou, ako si u klienta „šplhnúť“. Všetci sú mierne pod tlakom, a uvítajú extra službu, ktorú pre nich spravíte. Napríklad prioritné vybavenie zákazky za príplatok. Alebo napríklad novoročné priania nielen vytlačíte, ale aj zabalíte a pošlete poštou cieľovým adresátom podľa dodanej databázy, samozrejme, za odmenu. Taktiež môžete dočasne rozšíriť pracovné hodiny vášho rozvozu tovaru o ranné a večerné hodiny, pokojne aj za príplatok – v hektickej dobe si radi priplatíme za dobrú službu.
Netrápte sa stavom ekonomiky, ale potrebami zákazníkov
Ekonomické cykly sú zákonitosťou, ktorá tu bude vždy. Preto sa nimi nenechajte ukolísať vo vlastnej pohode, že výrobky sa predávajú stále dobre, a rovnako nech vám nepodlamujú sebavedomie a neodoberajú chuť prepady v predaji. Pre dobrú prípravu na budúcnosť sledujte preferencie a záujmy zákazníkov. Zlá doba vás nedostane na kolená, ak vaše produkty a služby odpovedajú skutočným potrebám zákazníkov. Užitočné a dostupné produkty budú kupovať vždy.
Pripravujte novinky
Znižovanie dopytu je znakom nasýtenia, a cenový výpredaj iba oddiali zlú správu: ľudia už tento produkt nechcú. Tak skúste nízkonákladovú verziu Inovácie. Pribaľte k existujúcemu produktu ďalší, vytvorte balíček. Alebo prineste na trh niečo viditeľne novšie – často stačí výrazná zmena obalu. Výrazné znižovanie ceny však podkopáva nohy – znehodnocuje celú ponuku a renomé firmy. A hlavne pýtajte sa zákazníkov na ich nápady – z nezávislého prieskumu často získate zaujímavé podnety pre nové produkty, na ktoré by ste inak neprišli.
Marketing namixujte, neverte jednému kanálu
Takmer všetko v marketingu už bolo vymyslené, na vás je teda vhodný výber z existujúcich kanálov a ich časovanie. Málokto má peniaze na TV kampaň, ale napríklad lokálne rádio nemusí byť nedostupnou voľbou. Ak máte malý rozpočet, využívajte napríklad vystúpenia na konferenciách, kde vás pozvú ako prednášajúceho, zasielajte pravidelné newslettre, publikujte videá, tweetujte, alebo verejne známa osoba z vašej firmy nech si založí blog na niektorej z hojne navštevovaných stránok (napr. hnonline.sk, etrend.sk, sme.sk).
Bez plnohodnotného webu sa nepohnete
Stále existujú firmy, ktorých webstránka obsahuje len kontakty a suchý zoznam služieb či výrobkov. Fotky, videá z používania, krátke rozhovory so zákazníkmi, možnosť okamžitého nacenenia jednoduchých zákaziek, objednávkový formulár – to všetko dáva webstránke šťavu, buduje profesionálny obraz firmy a zlepšuje umiestnenie vo výsledkoch vyhľadávania, čo prináša nových zákazníkov. A na kontaktnú stránku webu nezabudnite vložiť políčko pre zber e-mailových adries na zasielanie newslettrov.
Pravidelný kontakt prináša peniaze
Databáza súčasných a minulých zákazníkov nemá spať na harddisku – využívajte ju k pravidelnému zasielaniu newslettrov s novinkami, ktoré nemusia vždy len tvrdo predávať. Stačí zaslať raz za 2 – 3 mesiace a ukážte v ňom manuál, video, alternatívny spôsob použitia vášho produktu, dodajte tipy, odkaz na krátke bezplatné online školenie a podobne. Mix komerčných informácií a dobre mienených tipov zabezpečí dobrú čítanosť. Do databázy pridávajte nové kontakty z rôznych obchodných stretnutí, zo získaných dopytov od potenciálnych zákazníkov a podobných zdrojov.
Vždy však vopred pošlite e-mail, v ktorom ich požiadate o súhlas so zasielaním. A v pätičke nezabudnite na možnosť odhlásenia sa.
Sám to nezvládnete. Najmite si na to pomocníka
Jeden človek nezvládne organizovať biznis, udržovať si prehľad v médiách, marketingu, plánovať aj exekuovať kampane či newslettre do posledného detailu. Venujte sa tomu, čo vám ide najlepšie, a to ostatné zverte profíkom v agentúre, alebo si najmite šikovného študenta na pár dní v týždni. Vám sa uvoľnia ruky, výsledok bude kvalitnejší a budete mať viac času na biznis aj rodinu. Robiť veci inak je otrepané heslo, ale tí skutočne úspešní si našli svoju cestu. Svet sa mení, a pobeží aj bez nás, musíme teda meniť zaužívané cestičky. Zamyslite sa nad uvedenými tipmi a dajte im šancu, aby sa vo vašich podmienkach niektoré z nich aj uplatnili.
Tomáš Jaroš
Autor je odborníkom na marketingovú komunikáciu