Českým vydavateľom printov klesajú
: tržby z reklamy
Za reklamu v printoch vlani českí vydavatelia inkasovali 16,5 mld. Kč (662 mil. €), čo je asi o 10 % menej ako v roku 2010. Najväčšie vydavateľské domy v ČR sa preto neorientujú len na vydávanie novín a časopisov, ale chcú inzerentom ponúknuť čo najširšie spektrum aktivít.
[column col=”1/2″]
Medzi aktivity nad rámec vydávanie periodickej tlače patrí prevádzka e-shopov, tematicky zamerané televízie či rozširovanie internetových aktivít, na ktoré sa okrem vydávania printov sústredila aj jednotka na českom trhu Ringier Axel Springer. Vydavateľ bulvárnych titulov Blesk či Aha!, ktorý vlani z inzercie inkasoval zhruba 2,8 mld Kč (vyše 112 mil. €), čo je medziročne o 6,2 % menej, prevádzkuje viac ako 10 webov. Firma od mája ponúka aj predaj mobilných verzií svojich printových titulov.
Na webe je aktívne aj vydavateľstvo Burda Media 2000, ktorého vlaňajšie príjmy z inzercie sa v porovnaní s rokom 2010 znížili o 1,6 % na necelých 570 mil. Kč (vyše 22,8 mil. €). V portfóliu vydavateľstva sú časopisy Apetit či Elle, ku ktorým bol tento rok spustený e-shop.
Dlhšie skúsenosti s vydávaním kníh má Mladá fronta, ktorá na knižnom trhu pôsobí od roku 1945. Firma sa sústreďuje aj na nové médiá, napríklad ponúka mobilné verzie svojich titulov. Príjmy z inzercie klesli vlani Mladej fronte, ktorá je medzi vydavateľmi printov v ČR na štvrtom mieste, medziročne o takmer 20 % na zhruba 1 mld Kč (vyše 40 mil. €).[/column]
[column col=”1/2″]
Vydavatelia chcú vyjsť v ústrety inzerentom aj prostredníctvom nových titulov alebo reorganizáciou svojho portfólia. Sanoma Media Praha napríklad rozdelila svoje tituly na masovú, hobby a luxusnú kategóriu. Posledná sekcia sa má zamerať na medzinárodné tituly.
Inzertné príjmy získavajú vydavatelia aj prostredníctvom product placementu (zámerné umiestnenie výrobku a jeho značky do audiovizuálneho diela za účelom jeho reklamy). Schválenie na umiestnenie reklamy vo svojich programoch v rámci projektov Elle TV a Joy TV spojených s rovnomennými titulmi získali v auguste Burda Media 2000 a Burda Praha, ktoré patria do skupiny európskych mediálnych domov Hubert Burda Media.
Product placement začala využívať aj televízia Óčko, ktorú prevádzkuje mediálna skupina Mafra. Vydavateľ denníka Lidové noviny či MF Dnes získal vlani z inzercie v printoch takmer 2,5 mld. Kč (vyše 100 mil. €), čo je medziročný pokles o takmer 13%.
Televízne vysielanie má vo svojom portfóliu aj Empresa Media, ktorá v septembri ovládla TV Barrandov. Spoločnosť spojená so šéfom najväčšej českej mediálnej agentúry Médea Jaromírom Soukupom v lete získala od Mladej fronty výmenou za týždenník Profit časopis Sedmička, ktorý premenila na bulvár.[/column]
ČTK