Čím prekvapí Drupa 2016?

V nemeckom Düsseldorfe sa bude konať, opäť po štyroch rokoch, od 31. mája do 10. júna jeden z najväčších svetových polygrafických veľtrhov Drupa 2016 (Prvý veľtrh Drupa sa tu uskutočnil v roku 1951). Odbornou verejnosťou je vnímaný ako mimoriadna udalosť s vysokým kreditom, na ktorú sa schádzajú odborníci i verejnosť doslova zo všetkých krajín sveta. Drupa je veľtrhom manažérov s rozhodovacou právomocou, „veľtrhom pre biznis“. V 19 výstavných halách sa predstaví vyše 1 500 vystavovateľov z viac než 50 krajín.
O veľtrhu Drupa 2012
Vyslal významné impulzy pre celosvetové odvetvie tlače a médií. Najdôležitejší bol signál: tlač má potenciál, odvetvie investuje do svojej budúcnosti.
Trend investovania sa dá potvrdiť, ten sa udržal a naďalej pokračuje. Dominujúcimi témami veľtrhu Drupa 2012 bola automatizácia, tlač obalov, digitálna tlač, hybridné technológie, aplikácie Web-to-Print a šetrná tlač k životnému prostrediu. Bolo predstavených množstvo obchodných nápadov a inovácií, ktoré v celkovom súhrne viedli k vysokým investíciám. Nie všetky koncepty sa však ujali a dostali sa na trh. Množstvo z nich ostalo v rovine prototypov, či vízií pre budúcnosť.
Polygrafia súčasnosti
Existujú jasné signály hospodárskeho rastu. V priebehu nasledujúcich dvanástich mesiacov, všetky oblasti globálneho polygrafického priemyslu, či už je to komerčná tlač, alebo oblasť balenia, budú vynakladať značné investície. V industrializovaných krajinách, hnacími faktormi pre tieto investície je potreba väčšej efektívnosti a zavádzanie nových služieb. V tejto oblasti, tlačiarenský priemysel USA sa zdá, že má určitú vedúcu úlohu a pôsobí ako vzor. Vo vyspelej Európe je trend obdobný, v rozvíjajúcich krajinách sa objem investícií, odvíja od objemu objednávok.
Tlačiarenský priemysel sa mení a z výroby produktov smeruje do odvetvia komplexných služieb. Najnovšími trendmi sú nové riešenia a obchodné modely, ktoré plnia požiadavky zákazníkov. Ako sa dalo očakávať, digitálna tlač hrá hlavnú úlohu v zmesi technológií, ktoré sa používajú v polygrafickom priemysle. Podľa prieskumov celkom 65 percent všetkých poskytovateľov tlačových služieb funguje konvenčne, a rovnako poskytuje aj digitálnu produkciu. Viac ako 30 percent komerčných tlačiarní generuje jednu štvrtinu svojich ziskov s digitálnymi tlačovými službami. Avšak konvenčná tlač (najmä hárkový ofset) zostáva dôležitým základným kameňom pre polygrafický priemysel. To sa odráža na vykazovaní investičných zámerov: v roku 2014, celkovo 29 percent všetkých poskytovateľov tlačových služieb sa rozhodlo investovať v oblasti hárkového ofsetu.
Tohtoročné očakávania
Šesť tematických oblastí na veľtrhu Drupa 2016
Tento ročník veľtrhu Drupa má celkové posolstvo „touch the future“ („dotknúť sa budúcnosti”) so šiestimi zvýraznených témami: Priemyselná tlač, Tlač, 3D tlač, Výroba obalov, Zelená tlač a Multimédia.
Drupa 2016, sľubuje riešenia a aplikácie pre odvetvie, rovnako ako najnovšie technológie pre budúcnosť. Koľko ich bude tento rok sa dá ťažko odhadovať, ale postupne zverejňované informácie naznačujú, že rad výrobcov určite predstaví veľmi zaujímavé nové produkty a stratégie a možno aj revolučné novinky, ktoré by naše odvetvie v najbližších rokoch mohli zmeniť. Veľtrh zahŕňa celkovo 19 hál o rozlohe 165 000 m², organizátorom sa ich podarilo na 100% obsadiť vystavovateľmi.
Podľa zverejnených informácií najväčším vystavovateľom na Drupe 2016 bude spoločnosť HP Inc. (v hale 17) s výstavnou plochou 6 200 m² (v roku 2012 to bolo 4 952 m²). Spoločnosť HP Inc. je kľúčovým motorom rastu pre poskytovateľov tlačových služieb v digitálnom svete. Návštevníkom bude prezentovať všetky svoje divízie: HP Indigo, HP PageWide Web Press, portfólio širokého formátu (Scitex), HP Latex a 3D HP tlač s technológiou multi Jet Fusion. Ako uviedol marketingový riaditeľ spoločnosti HP Inc.
pre EMEA Ronen Zion, ich zameranie bude hlavne na výrobu obalov a určite bude na čo pozerať. Hala 4, ktorá patrila v minulosti HP, teraz bude patriť dodávateľom papiera.
Spoločnosťou Heidelberg dlhodobo obsadená hala 1, do tej miery, že sa stala známa ako „Heidelberg hala“, bude zdieľať priestor s radom ďalších firiem, vrátane čínskeho outsourcing partnera Masterwork Machinery, a špecialistu na rezanie – spoločnosť POLAR. Heidelberg už skôr uviedol, že v súlade so súčasnými požiadavkami trhu bude demonštrovať inovatívne riešenia so svojimi partnermi.
Dôraz bude klásť na priekopnícke inovácie pre ofsetovú a digitálnu tlač, prepress, dokončovacie práce a spotrebný materiál. Čo sa týka digitálnych riešení pre polygrafický priemysel, Heidelberg rozširuje svoj rad ponuky s partnermi spolupráce Ricoh a Fujifilm.
Heidelberg prekvapí digitálnym injetovým strojom B1?
Jason Oliver, vedúci digitálnej divízie Heidelbergu pre časopis PrintWeek potvrdil, že na Drupe 2016 Heidelberg plánuje predstaviť nový hárkový digitálny tlačový stroj formátu B1. Stroj by mal byť založený na platforme ofsetového stroja, doplnený atramentovými hlavami Fujifilm Samba. Stroj by mal tlačiť v natívnom rozlíšení 1 200 x 1 200 dpi, pričom sa rozlíšenie bude môcť znížiť pre zvýšenie rýchlosti tlače. „Prioritou vývojárov Heidelbergu je vysoká tlačová kvalita, zrovnateľná s ofsetom.“, hovorí Jason Oliver, vedúci digitálnej divízie.
Dodajme, že stroj bude cieliť predovšetkým na výrobcov skladaných obalov.
Atramentová tlač stredobodom pozornosti
Spoločnosť Koenig & Bauer (KBA) už v roku 2012 predstavila prvý funkčný digitálny atramentový tlačový stroj – RotaJET 76. Vývoj za posledné štyri roky postúpil a KBA dnes rozšírila portfólio o modulárny stroj RotaJET L s variabilnou šírkou 89 – 130 cm. Stroje sú určené pre tlač kníh, novín, časopisov a iných produktov. KBA spolupracuje v oblasti digitálnej tlače aj s HP Inc. Výsledkom tejto spolupráce je aj veľkoformátový atramentový stroj HP PageWide Web Press T1100S pre priamu potlač vlnitej lepenky. Tento gigantický atramentový kotúčový tlačový stroj tlačí na pás materiálu šírky 2,80 metra.
Spoločnosť BOBST v spolupráci so spoločnosťou Kodak vyvinula digitálny tlačový stroj pre priamu potlač vlnitej lepenky. Tento atramentový digitálny tlačový stroj s Kodak Stream Inkjet technológiou ponúka vynikajúcu kvalitu 4-farebnej tlače s rozlíšením obrazu 600 x 900 dpi, variabilnú tlač s rýchlosťou až 200 metrov za minútu a zvládne hárky až do maximálnej veľkosti 1,3 x 2,1 metra. V súčasnej dobe tri beta stroje už fungujú v Európe.
Spoločnosť Fujifilm už na Drupe v roku 2008 predstavila prototyp digitálneho atramentového hárkového stroja formátu B2 Fujifilm JET PRESS 720. V súčasnosti už ako inovovaná verzia JET PRESS 720S je tento stroj inštalovaný vo viacerých tlačiarňach na celom svete. Fujifilm vo svojom portfóliu má aj veľkoformátové zariadenia pre oblasť výroby obalov radu Inca Onset, ktoré používajú pre tlač UV (Uvijet) atramenty. Tlačiarne dokážu potláčať ploché médiá do veľkosti až 3,22 x 1,6 metra s výkonom až 560 m².
Spoločnosť Konica Minolta v roku 2012 na Drupe predstavila prototyp KM1 digitálneho atramentového hárkového tlačového stroja formátu 585 x 750 mm (B2). Stroj bol vyvíjaný v spolupráci s výrobcom tlačových strojov KOMORI. Spoločnosť Konica Minolta ohlásila, že KM 1 predstaví ako funkčný na tejto Drupe. Stroj využíva pre tlač UV atramenty a tlač realizuje v rozlíšení 1 200 x 1 200 dpi.
Chcete sa dočítať viac? Objednajte si predplatné časopisu PrintProgress a prečítajte si celý článok.