Konferencia PrintProgress 2012 – tlačová správa
Prvá konferencia PrintProgress o polygrafii a súvisiacich odvetviach
Trnava, 28.6.2012. Vyše 120 manažérov zo Slovenska a z Česka sa zúčastnilo koncom júna na 1. konferencii PrintProgress v Trnave. Išlo o prvé medziodvetvové stretnutie manažérov nielen z polygrafických podnikov a z výroby tlačových strojov, ale aj vydavateľov, odborníkov z mediálnych agentúr, papierenstva, reklamy, odborného školstva a dodávateľov informačných systémov. Organizátormi boli vydavateľstvá VELDAN (vydavateľ časopisu PrintProgress) a Ecopress (Hospodárske noviny) spolu s exkluzívnym partnerom konferencie Konica Minolta Slovakia.
Odvetvie celulózy, papiera, ale najmä tlače zvádza v súčasnosti boj s elektronickými médiami najmä o tržby z reklamy. Nie je to inak ani na Slovensku. V tlačiarňach, ktoré sa ešte nedávno špecializovali na tlač novín a časopisov, dnes tvorí nezriedka viac ako polovičný objem produkcie tlač reklamných novín a letákov predovšetkým pre obchodné reťazce.V zásade bez problémov sa zdá byť tlač obalov. Ekonomiku polygrafických podnikov pôsobiacich na malom slovenskom trhu zachraňuje hlavne export. Ako uviedol prezident Zväzu polygrafie na Slovensku Peter Blubla, kým v roku 2008 sa v SR potlačilo vyše 256-tis. ton papiera, vlani to bolo len 210-tis.ton.
Ofset a digitál v symbióze
Dlhodobejším celosvetovým trendom je znižujúci sa počet objednávok na tlač veľkých nákladov a rastúci počet malých zákaziek. Na tento vývoj reagovali výrobcovia tlačových strojov, ktorí na nedávnom svetovom veľtrhu drupa 2012 v Dusseldorfe predstavili plne automatizované produkčné ofsetové zariadenia nielen s výrazne vyššou výkonnosťou, ale aj podstatne kratšími časmi potrebnými na prípravu stroja na novú zákazku a násobkovo nižšou spotrebou papiera pri nábehu stroja do akceptovateľnej kvality.
Predstavitelia dvoch najväčších svetových výrobcov ofsetových strojov – Heidelberg a KBA – predstavili detailne svoje nové a inovované zariadenia, ktoré vystavovali v Düsseldorfe. Aj v Trnave najviac zaujalo riešenie KBA, ktoré v jednom tlačovom stroji spája výhody ofsetovej a digitálnej tlače.
Konica Minolta a HP so strojom HP Indigo reprezentovali digitálnu tlač. Najmä HP Indigo sa s formátom B2 dostalo do segmentu, ktorý bol doteraz vyhradený len ofsetovej tlači. Ako však svorne konštatovali predstavitelia výrobcov ofsetových i digitálnych tlačových strojov, nejde o konkurenčné, ale veľmi dobre spolupracujúce a dopĺňajúce sa technológie. Spoločne umožnia prispôsobiť sa zmenám na trhu.
Printové médiá na ústupe
Riaditeľ marketingovej poradenskej spoločnosti United Consultants Marian Timoracký analyzoval vývoj najmä na mediálnom trhu. Kým celkové výdavky na reklamu v slovenských médiách – najmä v televíziách – rastú, inzercia vtlačených novinách a časopisoch klesá. Pritom paradoxne podľa výskumov dôveruje na Slovensku printovým médiám až 62 % respondentov (až 64 % vo Fínsku), no denne číta noviny len 39 % ľudí zo skúmanej vzorky, čo je menej ako napríklad v USA, vo Francúzsku, v Nemecku či v Taliansku.
Marian Timoracký zároveň prezentoval niektoré medzinárodne ocenené ukážky reklamy v novinách a časopisoch ako inšpiráciu predovšetkým pre vydavateľov, ktorí akoby sa báli naplno využiť tvorivý potenciál kreatívnych agentúr a technologické možnosti moderných tlačiarní. Žiaľ, práve vydavatelia boli na konferencii zastúpení najslabšie, hoci práve v printoch je v súčasnosti najväčší pokles tržieb i vytlačených nákladov.
Ako po konferencii zhodne konštatovali slovenskí i českí účastníci konferencie, išlo o veľmi potrebné podujatie, ktoré doteraz chýbalo a ktoré by rozhodne nemalo byť posledné.