∷ Z aktuálneho vydania

KRÁSU „ČIERNEHO REMESLA“ NAHRÁDZA BIELY STROJ

Pandemické obdobie rozdelilo firmy na tie, ktoré podľahli tlaku na pozastavenie prevádzok a boli nútené svoju činnosť ukončiť a na tie, ktoré tento tlak prečkali a po jeho opadnutí sa dokonca dokázali postaviť na nohy a rozšírili svoj biznis perspektívnejším smerom. Jednou z nich je i českobudějovická spoločnosť Typodesign, ktorá posunula svoje pôsobenie i do iných sfér a otvorila tak dvere väčším príležitostiam. Ako sa to firme aj napriek náročnému obdobiu podarilo, nám porozprával Marcel Nezbeda, konateľ spoločnosti.

Ako by ste zhodnotili súčasnú situáciu v polygrafii a ako v nej dokáže fungovať moderná a dopredu uvažujúca tlačiareň, akou je tá vaša?
Počas mojej 30-ročnej praxe som sa nestretol s obdobím, ktoré by sa dalo prirovnať k tomu súčasnému. Musíme byť obozretní, rozhliadať sa vôkol seba a snažiť sa o prežitie, pretože pandémia nás všetkých postihla bez akéhokoľvek varovania a my sme boli zo dňa na deň vystavení úplne novej situácii. Viac ako polovica našej produkcie bola naviazaná na poskytovateľov služieb, ktorí boli v rámci prvej vlny lockdownu škrtnutí a my sme v roku 2020 vďaka tomu obratovo klesli o bezmála 35 %. Som rád, že vďaka dovtedajšiemu hospodáreniu nás táto situácia úplne nepoložila. Tým, že sme sa snažili šetriť, sme prečkali najhoršie obdobie bez nutnosti prepúšťania zamestnancov, ktorí sú, úprimne, to najvzácnejšie, čo máme. Po kvalitných a kvalifikovaných zamestnancoch je totiž neustále obrovský hlad a predikcia, že keď všetko toto skončí pribudne veľa nezamestnaných, sa nenaplnila. Skôr by som povedal, že to malo opačný efekt. Práve preto som rád, že sa nám podarilo udržať si odborníkov a po prekonaní najťažších mesiacov sme sa začali obchodne i myšlienkovo uberať perspektívnejším smerom. Po vypuknutí pandémie sa totiž segment kultúry či malých odberateľov buď úplne vytratil, alebo sa stal absolútne neperspektívnym. Práve týchto odberateľov sme pred rokom 2020 obsluhovali digitálnou tlačou, ktorá pandémiou utrpela najviac.

Akým smerom ste sa teda vybrali?

Rozhodli sme sa ísť cestou ľahkého obalu, kartonáže. Takisto sme sa odhodlali na krok, ktorý sme už dávnejšie zvažovali, a to ísť smerom k malosériovej výrobe kníh.

S týmito ambíciami zrejme súvisí aj nutnosť zabezpečiť novú technológiu, ktorá vám umožnila uskutočniť zmeny v portfóliu.

Na výrobu ľahkých obalov sme si dokázali vystačiť s technológiami, ktoré sme mali. Orientujeme sa na produkty do nákladu 1000 kusov, ktoré následne ručne spracúvame. Pri tom nám pomáhala práve digitálna technológia. Pri malonákladovej knihárine formátu V8 to bolo náročnejšie, a teda v tomto smere sme boli nútení pristúpiť k novým investíciám a akvizíciám.

Dovtedy sme sa zaoberali iba väzbou V1 a V2, V8 bola pre nás úplnou novinkou, preto sme rozmýšľali o prenájme istej končiacej prevádzky, ktorá bola kompletne vybavená na tento druh výroby. Nakoniec sme sa však rozhodli zrenovovať nevyužitý priestor v rámci nášho areálu, zrekonštruovali sme ho, nakúpili sme technológie ako lis, deskovačku, šičku, lepičku. Trvalo nám úžasné 2 mesiace, kým sme v rámci Českej republiky a Európy zohnali a zostavili technologické zázemie pre rozšírenie portfólia. A to pri relatívne slušných nákladoch. Následne sme prijali nových ľudí, a uznávam, že sme mali šťastie na odborníkov, ktorí sa roky živili knižnou väzbou. Je to niečo ako splnený sen, ktorý sa nám podarilo uskutočniť v relatívne náročnej dobe. Samozrejme, od začiatku sme i my bojovali s technologickou „novotou“, ale od februára fungujeme a máme radosť z každej novej zákazky.

Čítať celý rozhovor

Súvisiace články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Tlačidlo Späť hore