Ste tu
Home∷ Z aktuálneho z vydaniaKreativita jedine s digitálom

Kreativita jedine s digitálom

V roku 2006 začínali ako reklamná agentúra. Dnes väčšinu ich obratu netvorí iba návrh, ale už aj výroba tlačových materiálov. Medzi ich klientov patria viaceré významné firmy z potravinárskeho, IT alebo farmaceutického priemyslu a netaja sa tým, že nie sú úplne najlacnejší: „Máme stabilných zákazníkov, ktorí chápu, že kvalita a spoľahlivosť majú tiež svoju hodnotu. Vďaka tomuto prístupu sme pre našich klientov skôr partner ako iba dodávateľ.“ O významnej investícii, ale aj o ústupe klasickej polygrafie, sme sa rozprávali s jedným z majiteľov spoločnosti Printline, Borisom Litvákom.

Vaša spoločnosť sa zaoberá rovnako tak grafickým dizajnom, ako aj tlačiarenskou výrobou. Funguje tlačiareň primárne pre potreby grafického štúdia, alebo dokážete tieto dve divízie úplne oddeliť?
Naša firma historicky vyšla z grafického prostredia, pričom tlačovú výrobu sme k nej pridružili až časom. V skutočnosti máme dve nezávislé firmy – Printline – tlačová výroba a Linwe/KRAFT – reklamná agentúra. Pred 13 rokmi, keď sme boli ešte malé grafické štúdio Linwe a reklamná agentúra KRAFT a zaoberali sme sa iba grafikou, sme sa zhodli, že materiálov, ktoré zadávame tlačiarňam je čím ďalej, tým viac, a preto by nebolo na škodu veci zriadiť si menšiu tlačiarničku spoločne. Od začiatku sme boli proklientsky orientovaná spoločnosť, tak sme sa v pozícii medzičlánku medzi zákazníkom a tlačiarom, často bez záruky včasného dodania, necítili komfortne.
Preto sme pred 12 rokmi zakúpili malú „dvojfarebku“ a počas posledných 10 rokov sa z malej servisnej firmy, ktorá slúžila pre potreby jedného grafického štúdia a jednej reklamnej agentúry, stala plnohodnotná tlačiareň, ktorá má aktuálne celkom široký záber. Zákazky pôvodných dvoch „klientov“ v súčasnosti tvoria možno 10 % objemu výkonu tlačiarne, zvyšok sú zákazky od externých zadávateľov. Naše strojové vybavenie nám umožňuje robiť plnohodnotnú ofsetovú tlač vrátane komplexného knihárskeho spracovania, a aktuálne budujeme aj portfólio digitálnej veľkoplošnej tlače.

Ak by ste zostali iba pri pôvodnom grafickom dizajne bez rozšírenia sa o tlačiarenské služby,mali by ste z vášho pohľadu možnosť takisto rásť, alebo ste vo sfére grafického dizajnu dosiahli strop?
Teoreticky by sa dalo rásť tým smerom, že by sme sa dostali medzi top 10 reklamných agentúr na Slovensku, ale o to nám nikdy príliš nešlo. Bolo a je nám jasné, kde je naša pozícia na trhu, kto sú naši klienti a vieme, že sa nikdy nevyrovnáme najväčšej reklamnej agentúre na Slovensku. Dospeli sme k tomu, že v skutočnosti nás výroba baví viac ako grafika. Keď sa pozriem na to, čo sme vyrábali pred 10 rokmi a čo teraz, diametrálne sme zmenili filozofiu. Predtým sme navrhovali najmä grafické riešenia a tlač bola v úzadí, a teraz navrhujeme komplexne celý produkt s ohľadom na možnosti tlačových technológií, ktoré máme k dispozícii. Vyrábame 3D produkty, POS materiály, potláčame sklo, plasty, tapety, tlačíme personalizované materiály… A to je iba malá časť
z možností, ktoré nám naše technológie umožňujú.

Pomáha vám pri práci v tlačiarni fakt, že ste z grafického prostredia?
Samozrejme, a beriem to ako našu výraznú výhodu medzi ostatnými tlačiarňami. Na jednej strane rozumieme výrobe a jej zákonitostiam a na strane druhej grafikom a ich motivácii robiť to tak, či onak. Až zriadením vlastnej tlačiarne sme ako grafici pochopili niektoré veci, na ktoré tlačiari niekedy šomrali, takže sa vieme pozrieť na vec optikou oboch sfér výroby a vzájomne ich rešpektovať.

Spomínali ste, že aktuálne rozširujete portfólio o digitálnu tlač. Kedy ste sa začali pohrávať s myšlienkou o zakúpení digitálneho zariadenia?

Ako každá tlačiareň, i my musíme reflektovať na trh a zmeny na ňom. Ako príklad uvediem nášho klienta z Belgicka, ktorému sme pravidelne každý mesiac posielali dve palety tlačových materiálov. Trendy sa zmenili a z dvoch paliet je zrazu iba polovica palety. Je to firma so zásahom
na celú Európu a ona sama tvrdí, že kým katalóg navrhnú, vytlačia a rozdistribuujú, je už, chtiac či nechtiac neaktuálny. Pre niektoré farmaceutické spoločnosti tlačíme objemy okolo 50 kusov a vyrobiť tento počet na ofsete by bolo príšerne drahé. Zároveň sme si nemohli a ani nechceli dovoliť robiť kompromisy v kvalite a digitálna „kopírka“, ktorú sme kúpili nám túto požiadavku nedokázala splniť.
Prvotným vážnym impulzom pre zakúpenie kvalitného digitálneho zariadenia bol však jeden náš klient, ktorý má každý mesiac požiadavku na výrobu 200 druhov materiálov, pričom každý materiál má iný počet, iný rozmer, inú špecifikáciu. Realizácia tejto zákazky na ofsete bola časovo výrazne náročná, preto sme časť vždy museli realizovať v iných firmách, väčšinou na zariadení HP Indigo, nakoľko požiadavka bola jasná – farebná stálosť. Po inštalácii HP Indigo 5500 sme celú zákazku stihli vytlačiť za 2-3 dni, a klientovi sme ponúkli skrátenie dodacieho termínu na polovicu.

Čítať celý rozhovor

Príbuzná téma

Pridaj komentár

Top