MALÁ TLAČIAREŇ S VEĽKÝM DUCHOM
Profilový rozhovor aktuálneho vydania približuje činnosť kremnickej mincovne a tlačiarne cenín. Inštitúcia, akou mincovňa je, však potrebuje aj vlastné dokončovacie stredisko, ktorého riadenie má pod palcom Tibor Majer, technológ polygrafickej výroby. Ako sám tvrdí, dokončovacie práce v mincovni majú svoje špecifiká. O aké špecifiká ide a aké technológie mu pomáhajú výrobu realizovať, nám prezradil v nasledujúcom rozhovore.
Viete nám priblížiť činnosť dokončovacieho strediska v inštitúcii, akou je Mincovňa v Kremnici?
Aby sme uviedli štruktúru spoločnosti na pravú mieru, hlavnou zložkou podniku je mincovňa so všetkými svojimi oddeleniami. Ďalšou je tlačiareň cenín, pod ktorú patrí aj naše dokončovacie stredisko. To znamená, že v našom stredisku finalizujeme takmer všetko z medailérskej a vyhradenú časť mincovej výroby. Ide zväčša o interné materiály, obaly, pamätné listy, certifikáty a podobne. Zjednodušene povedané, ak sa Mincovňa Kremnica, š.p. rozhodne vydať pamätnú mincu alebo sériu mincí, my sme tí, ktorí tomuto produktu dajú obal, vizuálne prevedenie a zvýšia jej atraktivitu. Hlavným produktom síce zostáva minca, ale dôležitý je i obal –
ktorý plní v prvom rade ochrannú funkciu, ale aj funkciu informačnú a estetickú. Aktuálne nemáme veľa voľných kapacít na externé zákazky a pravdupovediac, nemáme šancu konkurovať komerčným tlačiarňam, keďže naše zameranie je špecifická a malosériová výroba.
Pri prehliadke vášho dokončovacieho strediska ste sa pristavili pri jednom zariadení a poznamenali ste, že ide o jedno z najvyťaženejších vo vašom stredisku. O aké zariadenie ide?
Je to zariadenie od Ricohu model Pro C7100x, ktorého služby využívame naplno, odkedy sme ho zakúpili.
V roku 2016 sme na Drupe hľadali stroj, ktorý by dokázal pokryť naše požiadavky. Jednou z najdôležitejších bola prítomnosť laku a piatej farby, pretože pri výrobkoch tohto typu, ako vyrábame my, je zušľachtenie nutnosťou. A keďže náklad, v ktorom tlačíme, sa u nás pohybuje od 100 do 2000 kusov, výnimočne 6000, voľba bola jasná – digitálne zariadenie. Mojou požiadavkou bola piata farba a lak, keďže sme mali ambíciu začať potláčať kreatívne papiere – a to sa bez podkladovej bielej farby nedá.
Aktuálne sa však začíname čoraz intenzívnejšie zaoberať myšlienkou metalických farieb, ktoré by v našom prípade dokázali perfektne nahradiť doterajšie prácne pokusy o namiešanie napodobenín farieb zlatej a striebornej. Práve spoločnosť Ricoh nedávno predstavila novinku
v portfóliu – zlatý a strieborný toner, ktorý som mal možnosť vidieť aj naživo v bratislavskom showroome Ricoh Slovakia na Open Days 2021. Som presvedčený, že toto vylepšenie by bolo ako šité pre spoločnosť nášho typu a už by sme nemuseli CMYK–om imitovať striebornú a zlatú, ako tomu bolo doteraz. Zariadenie nového typu C7200, ktoré dokáže tieto tonery využívať, by nám takisto zjednodušilo i tlač bielej farby, na ktorú v súčasnosti musíme napasovávať CMYK, keďže tlač prebieha v dvoch prechodoch. Pri zariadení C7200 prebieha tlač bielej a CMYK-u jedným prechodom. Všetko vzácnejšie, čo v súčasnosti tlačíme, totiž radšej riešime výrobou štočku a razbou. Je to síce presnejšie, ale nákladnejšie. Ak by sme to potlačili zlatou farbou, efekt by bol podobný, no efektivita oveľa vyššia. Mincovňa Kremnica, š.p. si totiž nemôže dovoliť tlačiť nekvalitné veci (úsmev).
Samozrejme, keďže máme starší typ stroja, zvažujeme všetky možnosti a spolu so zástupcami Ricoh Slovakia hľadáme najlepšie riešenie. Verím,
že sa nám ho v dohľadnej dobe podarí nájsť. Pri produktoch tohto typu je totiž veľmi ťažké určiť návratnosť výroby. Ide o produkt, ktorý síce k vydávaniu mincí patrí, pretože vydávať vzácne mince bez obalu nie je možné, no na druhej strane je to stále „iba“ doplnok.
Čo všetko dokážete potlačiť na tomto zariadení?
My na ňom dokončujeme všetko. Od krabičiek na vianočné gule, cez obaly na sady mincí, krabičky na pamätné mince, etikety až po pokutové bloky. Od hrubších 400-gramových papierov cez rôzne štruktúrované grafické papiere až po ľahké 57-gramové samoprepisovacie papiere. Áno, dokončujeme na ňom pokutové bloky, ktoré sa síce tlačia vysokým rozlíšením 12800 dpi na ofsete v tlačiarni cenín, no číslovanie a finálna tlač prebieha tu. Práve v prípade pokutových blokov využívame softvéry, ktoré nám k zariadeniu odporučil pán Baloun z Ricohu – ako napríklad Pitstop na kontrolu dát alebo Fusion Pro pre variabilné dáta. Ako sme totiž začali tlačiť pokutové bloky, množstvo číslovania sa nám enormne navýšilo a museli sme zabezpečiť nulovú chybovosť. Iný číselný rad majú vnútorné listy, iný vrchný obal. To je taký objem dát, že sme ich nezvládali ručne číslovať. Preto sme boli zaškolení na Fusion Pro a výroba je momentálne oveľa jednoduchšia, prehľadnejšia. Naozaj musím kvitovať ochotu zo strany servisu a poradenstva Ricoh. Dokonca, čo sa týka aj náhradných dielov, mnohé máme u nás na sklade a ak sa vyskytne problém, do dvoch dní tu máme technika a problém je vyriešený.
V čom je zariadenie Ricoh iné ako konkurenčné? Prebiehala pri jeho výbere súťaž? Testovali ste aj konkurenčné zariadenia?
Toto zariadenie sme videli prvýkrát na Drupe 2016. Testovali sme mnohé iné konkurenčné zariadenia v danej triede, ja osobne som bol u viacerých dodávateľoch digitálnych strojov, avšak v tom čase bol Ricoh z hľadiska gramáže potláčaných papierov neprekonateľný. My sme potrebovali potláčať papier s gramážou 350 – 400 gramov určený na krabičky a obaly a zároveň sme potrebovali vedieť potlačiť dlhý hárok. A rozmer, ktorým disponujeme teraz (330 mm x 700 mm) mal vtedy málokto. Nik nevedel garantovať potlač tohto dlhého formátu papiera s vysokou gramážou, jedine tento zásobník na Ricoh. Dokonca máme k nemu prídavné zariadenie, ktoré umožní potláčať papier v dĺžke 1,5 m.
Aké iné zariadenia vám pomáhajú finalizovať výrobu tak špecifických produktov?
Naša spoločnosť vyrába produkty v malých, špecializovaných objemoch, preto u nás nejakú prílišnú mechanizáciu či supermoderné vybavenie nehľadajte. A to nielen preto, ale aj kvôli tomu, že spadáme pod historickú inštitúciu, ktorá síce funguje v 21. storočí, no snaží sa v niektorých postupoch ešte stále zachovať ľudský faktor a ručnú prácu.
Výnimkou sú naše tlačové stroje. Okrem Ricohu máme dva UV tlačové stroje Mimaki, ktoré nám slúžia na potlač mincí, medailí, drevených vložiek do krabičiek ako aj samotných krabičiek a etuí. Ale hlavne pracujeme s papierom, krabičky sa u nás skladajú ručne, výsek na príklopovom výsekovom stroji, thermorazba sa u nás realizuje na staručkom Grafopresse. Takže z každého kúta cítiť kúsok tradície. A neberiem to tak, že sme nemoderní, ale i pre zákazníka samotného má výrobok úplne inú, pridanú hodnotu, keď vie, že je v ňom kus ručnej práce. A tú v našej produkcii vďakabohu ešte stále cítiť.