Edície 2016Edície časopisu

Naša anketa – Drupa 2016 Düsseldorf

Medzinárodný veľtrh Drupa 2016 v nemeckom Düsseldorfe bol jedinečnou tohtoročnou svetovou polygrafickou udalosťou. Hlavne pre odborníkov v polygrafii a médiách poskytol príležitosť pre zachytenie nových trendov vo vývoji polygrafie. Prinášame bezprostredné poznatky tých, ktorí sa podujatia polygrafov zúčastnili.

Čím prekvapila tohtoročná Drupa? Aké sú prvé dojmy účastníkov?

Peter Blubla, prezident ZPNS

Drupa 2016 bola opäť sviatkom polygrafov. Z pohľadu mediálneho priemyslu patrí medzi najvýznamnejšie udalosti v Európe s globálnym dopadom na celosvetovú polygrafiu. Keď sme pred niekoľkými predchádzajúcimi ročníkmi konštatovali, že digitálne technológie čoraz viac ovplyvňujú polygrafický priemysel, tak súčasná výstava v Düsseldorfe to len potvrdila. Nielen predtlačová príprava, ale aj celý systém spracovania zákazky, komunikačné rozhrania jednotlivých prvkov výrobného procesu, ich kontrolné a regulačné prvky sa pripravujú na príchod tzv. 4. priemyselnej revolúcie známej pod názvom Industrie 4.0. Najvýznamnejší výrobcovia strojov a zariadení nenechávajú nič na náhodu, inovačný cyklus sa zrýchľuje. Neprekvapila ma Bennyho show s obmedzenou možnosťou si „omakať“ realitu.

Martin Bělík, kreatívny riaditeľ DataLine Technology, a. s.

Pokud se týká odborné části veletrhu, tak asi ničím mě nepřekvapil. Přece jenom v dnešní době už se novinky neuvádějí na veletrzích, ale před jeho začátkem, aby nalákaly návštěvníky. Drupu jednoznačně ovládly digitální technologie a bylo velmi jasně vidět, kam se jednotliví výrobci za poslední čtyři roky posunuli. Někteří ke stovkám instalací a někteří k opakované show s vylepšenými prototypy. Pokud se týká zabezpečení veletrhu a jeho organizace, nemohl jsem se zbavit dojmu, že úroveň tohoto zajištění byla horší než dříve.

Josef Misof, generálny riaditeľ Europapier

Bol som prekvapený najmä tým, že Drupa nestratila nič na svojej veľkosti a výnimočnosti. Prejsť si všetky pavilóny a pozrieť si novinky, na to by sme potrebovali asi tak týždeň. Ak ste chceli vidieť prezentáciu technológie Landa Nanography, potrebovali ste sa vopred objednať a ak ste tak neurobili, na mieste vám ponúkli najbližší termín o dva dni, čo svedčilo o veľkom záujme o túto novú technológiu. Dobrému pozorovateľovi však neuniklo, že tento krát to bolo všetko najmä o digitálnych strojoch, samotný ofset sa prezentoval len minimálne.

Mária Blahová, konateľka GRAFITEC SLOVAKIA GROUP s. r. o.

Tohtoročná Drupa priniesla závan optimizmu pre celé odvetvie. Ak Drupa 2008 ešte naplno neodrazila recesiu v odvetví ako aj celosvetovú hospodársku krízu, počas Drupa 2012 bolo cítiť isté napätie a obavy. Mnohé spoločnosti prechádzali fázami reštrukturalizácie a prehodnotenia svojho smerovania. Dnes možno povedať, že toto obdobie je úspešne za nami a polygrafia ako taká je schopná reagovať na zmeny, ktoré priniesla digitalizácia. Tlačoviny sú a zostanú všadeprítomné v našom každodennom živote. Drupa 2016 ukázala, že tlač je sľubný trh a nie umierajúce podnikanie!

Jiří Zápotocký, obchodní ředitel CICERO Stapro Group s. r. o.

Letošní Drupa mě překvapila tím, že mě ničím nepřekvapila a to ani v oblasti MIS, tak obecně. Samozřejmě, zde bylo plno dílčích inovací, ale nic, co by polygrafii v příštích letech významně změnilo.

Ivan Topoľský, konateľ spoločnosti Heidelberg Slovensko

Čakal som väčší pokrok digitálnej tlače vo formáte B1. Predvádzačky digistrojov v tomto formáte boli viac show s hudbou a tancom ako skutočné ukázanie produktivity a kvality, keďže sa ani poriadne nedalo dostať k výtlačkom, ktoré sa väčšinou ukazovali za sklom alebo na diaľku. V niektorých prípadoch síce stroj akože bežal, ale výtlačky tam priniesli spoza závesu… Ináč Drupa bola pekná a zaujímavá a bolo na nej aj veľa ľudí zo Slovenska.

Peter Lauko, produktový manažér Konica Minolta

Žiadne veľké prekvapenia som vo všeobecnosti nečakal, ale opak bol pravdou. Drupa je nepochybne veľkolepá a je jednoducho nemožné prejsť detailne všetkých výrobcov so všetkými technológiami. Okrem štandardne monumentálnych stánkov popredných ofsetových výrobcov ako je napr. KBA, úplne inovatívnych nanotechnológií od spoločnosti Landa, na mňa zapôsobili výrobcovia digitálnych technológií. Konica Minolta predstavovala zariadenia do segmentu etikiet a obalov, ale aj dokonalé digitálne zušľachťovanie v podobe 3D laku alebo tlač farieb s metalickým efektom.

Nedalo sa nevšimnúť a nezamyslieť sa nad obrovským progresom v polygrafii. Každým rokom neuveriteľne napredujú zariadenia na 3D tlač. Svojou všestrannosťou zasahujú až do úplne iných odvetví ako je polygrafia (napr. strojárstvo, nábytkárstvo až stavebníctvo). Určite budem so zatajeným dychom sledovať, kam až tento trend povedie.

Peter Mračna, konateľ Fujifilm Slovakia, s. r. o.

Úprimne povedané nebol som prekvapený, pretože už na predchádzajúcej Drupe bol jasný trend nástupu digitálnej tlače, následne s ním išli ruka v ruke dokončovacie operácie. Každá spoločnosť z tých, ktoré majú čo ponúknuť v digitálnej tlači, má svoje riešenie, nie každé však bolo, či bude trhom akceptované.

Jozef Masaryk, Antalis, a. s.

Z môjho pohľadu boli zaujímavé viaceré novinky, no zrejme by som ich nenazval prekvapivými. Väčšina z nich už bola vopred promovaná a dá sa povedať, že návštevník si už šiel len potvrdiť sľúbené. Najviac ma zaujali kooperácie medzi tradičnými výrobcami ofsetových tlačových strojov a výrobcami digitálnych strojov.

Z týchto kooperácií sa dá jasne určiť, ktorým smerom ide polygrafia. Ako ďalší trend vnímam masové nasadenie technológie UV LED, ktorú predstavili bez rozdielu všetci významní výrobcovia strojov. Samostatnou kapitolou je 3D tlač. Je neuveriteľné, aký obrovský kus cesty dokázala táto technológia prejsť za tak málo času. Aj keď sa to viac menej netýka nášho biznisu, budem naďalej pozorne sledovať vývoj v tejto oblasti. A predsa len jedno prekvapenie, Landa funguje. A ak bude táto nová nano technológia dosahovať promované parametre, bude to naozaj zlomový moment v polygrafii .

Tibor Nagy, obchodný poradca KBA CEE Sp. z o. o.

Drupa priniesla napriek rôznym negatívnym hlasom o smerovaní polygrafie tradične obrovský záujem návštevníkov o rôzne zariadenia používané v našom odvetví. Výstava potvrdila aktuálny trend diferenciácie zákaziek medzi všetky tlačové techniky. Svoje miesto na slnku si obhájili ako tradičné technológie ofsetu, flexotlače, sieťotlače či hĺbkotlače, tak i každá z moderných digitálnych technológií. Z tohto trendu vychádza aj KBA a vývoj najnovšieho tlačového stroja VariJET, ktorý na jednej platforme kombinuje rôzne tlačové aj zušľachťovacie techniky. Prekvapením bolo pre mňa prezentovanie stále nedotiahnutej technológie firmy Landa už na druhej výstave Drupa za sebou.

František Martančík, polygraf, nezávislý publicista

Bola to pre mňa v poradí už šiesta Drupa. Veľtrh prezentoval vývoj, ktorý je vidieť aj v iných odvetviach priemyslu. Polygrafia a jej konštruktéri preberajú vlastne to, čo je už osvedčené. Technológia inkjetu je zvládnutá, preto všetci výrobcovia ju aplikovali do nových digitálnych strojov. Ak pre niektorých bol formát B1 prekvapením, tak za 4-roky už nás neprekvapí formát B0. Podľa mňa inkjet (ako technológia) sa už bude len vylaďovať, nastúpi robotizácia a bude sa viac využívať sieťové prepojenie celého výrobného procesu. Ak sa zmierime s tým, že Landova Nanografia sa ujme, tak nastáva otázka, čo pripravujú vedci a noví vizionári. Som presvedčený, že konvenčný ofset s najnovšími možnosťami sa najbližších 10 – 15 rokov nemusí obávať zániku.

Pokračovanie v PrintProgress 4/2016

Súvisiace články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Tlačidlo Späť hore