∷ Z aktuálneho vydania

ODVÁŽNEMU ŠŤASTIE PRAJE

Živým dôkazom tohto hesla je riaditeľ štátnej Mincovne Kremnica Vlastimil Kalinec. Napriek tomu, že je nerád označovaný za tlačiara, dokázal v historických priestoroch mincovne zrealizovať modernú a výkonnú tlačiareň cenín s mnohými originálnymi mechanizmami, ktorej zrod zatracovali mnohí odborníci a skeptici. „Kľúčovým faktom bol ten, že sme nevedeli, do čoho sa púšťame. My sme nevedeli, že sa to nedá a tak sme to spravili.“ Ako prebiehal celý proces budovania a čo všetko sa nachádza v útrobách kremnickej mincovne, sa dozviete v nasledujúcich riadkoch.

Kedy a prečo došlo k tomu, že kremnická mincovňa rozšírila svoje pôsobenie o tlač cenín?
Táto požiadavka tak úplne nevyplynula z našej hlavy, ale vyplynula z požiadavky štátu. Bola to náročná cesta, ale môžem povedať, že táto výzva bola životnou šancou, ktorú nedostane každý a dnes som za ňu určite rád. Od roku 2015 teda nie sme „iba“ mincovňa, ale i výrobca liehových a tabakových kontrolných známok. O tom, že našu prácu robíme kvalitne, svedčí i fakt, že v roku 2014 sa na Slovensku distribuovalo 91 miliónov liehových známok a minulý rok to už bolo 131 miliónov. Pritom štatistický úrad uvádza, že spotreba liehu na Slovensku postupne klesá. Z toho by sa teda dalo vydedukovať, že efektívnosť známok vďaka ich vyššej miere ochrany vzrástla. Náš projekt vybudovania tlačiarne cenín v útrobách mincovne podporovali aj veľké liehovary, ktorým bol nezdanený alkohol nekalou konkurenciou. Aj my prispievame k tomu, že alkohol, ktorého pôvod nie je úplne zaručený, sa na trh nedostane a spotrebiteľ je tak chránený.

Čo bolo podľa vás najťažšie na procese založenia tlačiarne a spustenia jej prevádzky? Bol v tomto procese nejaký moment, kedy ste si povedali, že ak ho prekonáte, zvyšok už zvládnete?
Pravdupovediac som ani nemal čas hľadať tento bod, tobôž si povedať, že po jeho prekonaní už bude všetko ostatné hračka. Myslím si, že najnebezpečnejšie je povedať si: „Už to dáme!“ Ale ak by som mal spomenúť zásadné momenty celého procesu, tak jedným z nich bolo hľadanie konfigurácie toho, aké stroje kúpiť, ako zabezpečiť kompatibilitu, aby jednotlivé fragmenty spolupracovali, fungovali a aby bol celý proces efektívny. Ja nie som polygraf a nemal som nielen prehľad, ale ani skúsenosti v oblasti zariaďovania tlačiarne. Prirovnal by som to k pocitu, ako keď skočíte zo skaly do vody, o ktorej neviete akú má teplotu ani hĺbku. No keď raz skočíte, musíte byť pripravený na všetko. Počas procesu prípravy tlačiarne som sa často stretol so skúmavými pohľadmi potenciálnych dodávateľov, ktorí pri predstavení návrhu projektu skrývali údiv a myšlienku typu: Neviete, do čoho sa rútite. Ale ako sa vraví, odvážnemu šťastie praje a musel som i ja mať určite kus šťastia a zaručene mi pomohlo aj to, že som mohol navštíviť rôzne tlačiarne cenín ako napríklad Casa da Moeda v Portugalsku, Bundesdruckerei v Nemecku, či Státní tiskárnu cenin v Prahe, kde som načerpal množstvo inšpirácie.

Opýtam sa teda opačne – bol moment, kedy ste si povedali: „Tak toto nezvládneme!“?

Bol jeden bod, ktorý nás, ako sa vraví, doslova prevrátil na lopatky, no i z neho sme sa dokázali dostať. Pôvodný projekt tlačiarne bol koncipovaný na mieste, kde je aktuálne dokončovacie stredisko a mal byť dvojpodlažný. Zobrali sme tam všetkých obchodníkov, navrhli sme projekt, overili sme si, že do plánovaných priestorov sa zmestia i zakúpené stroje a dokonca tam budú aj dobre vyzerať. Až na jeden háčik, že ho nebudeme môcť spustiť, pretože pod týmto strojom musia byť niekoľko kubíkové základy betónu, čo nám nik dovtedy nepovedal. Projekt sa jedným razom stal nereálnym a my sme mali 48 hodín na to, aby sme ho prerobili na súčasnú podobu. Ministerstvo malo v tom čase najatých dvoch audítorov, ktorí nás kontrolovali a keď sme im povedali, že tlačiareň bude úplne inde, nestíhali sa čudovať. Keď sme ich však zobrali do priestorov, kde tlačiareň presunieme, nielen že sa čudovali, ale pozerali na nás ako na bláznov. Tento priestor zatracovali ako príliš malý aj mnohí odborníci, no nám sa podarilo vtesnať do útrob mincovne plnohodnotnú tlačiareň aj s možnosťou toku materiálu a výroby.

Mincovňa sa nachádza v historickej budove, táto kancelária sa nachádza v historickej budove a niekoľko miliónové zariadenia na tlač cenín sa nachádzajú v jej útrobách. Ako sa vám to podarilo?

Máte pravdu. Aj táto kancelária, v ktorej sedíme, bola postavená okolo roku 1430, čím sama o sebe disponuje obrovskou historickou hodnotou. V momente, keď
chceme kdekoľvek v budove čosi prerobiť, čelíme dvom problémom – klaustrofobickému efektu a Pamiatkovému úradu. V priestoroch terajšej tlačiarne o poschodie nižšie sme pred jej samotnou realizáciou museli uskutočniť archeologický výskum. Predstavte si moment, kedy sme potrebovali inštalovať stroj a ja som na jeho mieste našiel chlapa so štetcom, ako odkrýva základy barokového barbakanu. To sme tam už vtedy potrebovali liať betón. A to nie je všetko. Nielen že tam potrebujeme umiestniť stroj, ale potrebujeme zabezpečiť jeho komfortnú obsluhu ľuďmi. Keď uvidíte tie priestory, pochopíte,
že vybavenie tlačiarne je miestami doslova obmurované s presnosťou na centimetre.

Čítať celý rozhovor

Súvisiace články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Tlačidlo Späť hore