∷ Z aktuálneho vydania

Ofset je v súčasnosti tak ďaleko, ako ešte nikdy predtým nebol

Spoločnosť PrintCity pôsobí na slovenskom trhu už tretiu dekádu, za čo vďačí i netradičným zákazkám pre globálnych odberateľov a rozšíreniu svojho pôsobenia na americký trh. Pred rokom sa rozhodli vstúpiť do úplne nových, no veľmi perspektívnych vôd polygrafie – packagingu. O investícii, vďaka ktorej sa spoločnosti PrintCity otvorili nové možnosti produkcie, sme sa rozprávali s Patrikom Šamajom, konateľom spoločnosti.

História spoločnosti PrintCity je vskutku bohatá, viete nám niečo o nej povedať?

Pri zrode firmy stál pred 22 rokmi pán Matejka, druhý majiteľ, ktorý začínal s výrobou reklamných materiálov, vizitiek, pozvánok, zakladačov, maturitných oznámení a pod., vtedy ešte v reklamnej agentúre Žralok. Tak ako mnohé iné začínajúce firmy v tom období, postupne vyskúšali všeličo – ofset, digitál, veľkoplošnú tlač, termorazbu, slepotlač, výseky, číslovania, knižné spracovanie. Postupom času, kedy sa v reklamnej agentúre začalo viac tlačiť ako navrhovať a pracovať s grafikou, sa firma premenovala na Trenčianske tlačiarne. Jedným z dôležitých rozhodujúcich faktorov
bol aj ten, že ako reklamná agentúra sme neboli spokojní
s komunikáciou s dodávateľskými tlačiarňami. Preto sme si povedali, že vyskúšame zakúpiť prvý tlačový stroj a vyrábať navrhované produkty pod našou strechou. Prvou investíciou, ktorá mala byť zároveň aj posledná, sme však neskončili
a po strojoch značky Adast (Romayor) a Grafopress sme pokračovali ďalšími a väčšími technológiami, až sa naša spoločnosť odrazu stala viac tlačiarňou ako reklamnou agentúrou. Predtým sme chceli robiť viac grafických prác, avšak dopyt, ktorý vtedy prevyšoval ponuku nás pritlačil
k tomu, aby sme svoje zameranie zvážili.

O spoločnosti PrintCity vieme, že jej dcérska spoločnosť pôsobí na zahraničnom trhu, a to rovno v zámorí v USA. Ako sa slovenská spoločnosť dokáže dostať do zámoria?

Áno, častokrát sa stretávame s otázkou, či sme americká spoločnosť pôsobiaca na slovenskom trhu alebo naopak. Správna je druhá možnosť, nakoľko dcérska firma pôsobí skutočne v štáte Alabama, predtým 7 rokov v štáte Georgia. Naša spoločnosť sa v určitom období zaoberala výhradne výrobou manuálov pre automobilový segment, pričom pre niekoľko veľkých automobiliek sme boli výhradným dodávateľom týchto tlačovín pre celý európsky trh a blízky východ. Nakoľko sa náš odberateľ plánoval etablovať aj na zámorskom trhu, bolo podmienkou jeho rozšíreného partnerstva s nami vytvorenie výrobného podniku i tam. Chopili sme sa tak tejto príležitosti a stali sme sa slovenskou spoločnosťou s „pobočkou“ v Amerike.

Zaoberáte sa tlačou manuálov i doteraz?

Manuály stále tvoria významnú súčasť našej produkcie, aj keď pre spomenutého zákazníka tlačíme už oveľa väčšie objemy v Amerike ako tu. U nás, v Trenčíne sa venujeme taktiež tlači manuálov, avšak už pre iných zákazníkov, najmä v oblasti elektroniky a hodiniek a doplnkov, opať je kompletná produkcia vyvážaná. Niekedy ide o mini manuály, ktoré v sebe okrem návodov na obsluhu skrývajú občas
aj štipku kreatívneho myslenia. Minulý rok sme sa však rozhodli, že nechceme, aby väčšinu našich výrobkov tvorili manuály, a tak sme investovali do niečoho, čo na slovenskom trhu nemá obdobu a zároveň má perspektívu do budúcna. Nechceli sme ale klasický 8-farbový stroj s obracačom – takých je na Slovensku už dosť, tiež sme taký prevádzkovali viac ako 10 rokov a rozhodli sme sa ho nahradiť. Chceli sme niečo unikátne, a tak sme sa rozhodli pre Manroland 706LV EVOLUTION – LED UV InlineFoiler.

Mali ste skúsenosti s touto značkou už predtým?

So strojmi spoločnosti Manroland máme naozaj bohaté skúsenosti, azda jedny z najväčších. Celkovo sme za posledných 14 rokov prevádzkovali 5 výkonných strojov značky Manroland, všetky vo formáte B1 a vytlačili na nich viac ako 1 miliardu hárkov. V súčasnosti prevádzkujeme 3 takéto stroje (Manroland 702, 706P a 706LV). Úplne na začiatku našich skúseností so spoločnosťou ManRoland, ešte v roku 2005 sme investovali do 4-farbového stroja od firmy Manroland, čím sme sa zaradili medzi tlačiarne, ktoré dokázali vytlačiť plnofarebné katalógy a brožúry v slušnom náklade vo formáte B1, o dva roky sme už inštalovali 8-farebný stroj opäť od firmy Manroland. Nanešťastie pár rokov po tomto období prišla kríza, ktorá utlmila naše pokračujúce investície najmä z dôvodu pádu viacerých vydavateľstiev. Náklady sa znížili, rozsahy strán takisto a krízou postihnuté firmy preniesli ťažobu svojich nezaplatených pohľadávok na nás. Toto obdobie nám prinieslo veľa zlých skúseností. Našťastie v roku 2008 prišla príležitosť na výrobu manuálov, čo nás potiahlo výrazne dopredu. Odvtedy sa však naša práca uberala najmä týmto smerom a my sme v poslednej dobe začali pociťovať potrebu otvorenia nových možností, a tak sme vďaka Manrolandu opäť posunuli náš biznis dopredu a vstúpili do sféry packagingu.

Kedy a prečo ste sa rozhodli práve pre tento druh zariadenia?

Ako sa vraví, pokúšali sme sa nájsť dieru na trhu. Diera to síce nebola, ale bol to priestor, v ktorom sme videli perspektívu do budúcna. V čase rozhodovania, čo bolo asi 3 roky dozadu, sa javil packaging ako jedno z najperspektívnejších odvetví polygrafie. Som rád, že sme sa nemýlili a ako trendy v súčasnosti potvrdzujú, packaging ide neustále dopredu a jeho objemy rastú. Obal totiž nie je iba marketingový nástroj, ale aj nutnosť, ktorú výrobcovia musia z legislatívnych dôvodov dodržiavať. Na druhej strane – obal predáva, tak prečo z priestoru, ktorý ponúka, nevyťažiť maximum? V packagingu je priestor určený práve pre špecifické technológie, kde aj samotný výrobok môže mať značnú diferenciu – nie ako napríklad v konvenčnej tlači, kde je rozdiel na konečnom produkte minimálny. Vďaka nášmu stroju majú zákazníci možnosti odlíšenia sa naozaj široké.

 

Čítať celý rozhovor

Súvisiace články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Tlačidlo Späť hore