Polygrafia zasahuje do všetkých oblastí nášho života
Japonská spoločnosť RICOH začala písať svoju históriu už pred ôsmimi dekádami. Na to, aby sa dostala do krajín celého sveta, bolo potrebné nájsť spoľahlivých a odborne zdatných manažérov, ktorí povedú značku v jednotlivých krajinách s rovnakou „japonskou“ precíznosťou. S jedným z nich sme pripravili i nasledujúci rozhovor. Rozprávali sme sa Jozefom Pravdom, Key Account Managerom pre komerčnú a priemyselnú tlač Ricoh, ktorý stál pri zrode tejto značky na Slovensku.
Ku každej profesii vedie istá cesta. Aká bola tá vaša, ktorá vás doviedla do spoločnosti Ricoh?
Bolo to veľmi dávno, niekedy v minulom storočí. Ako absolvent elektrotechnickej fakulty SVŠT som nastúpil na Ústav merania Slovenskej akadémie vied a po prvých drobných úspechoch som bol presvedčený, že moja budúcnosť bude spojená s vývojom meracích zariadení. No keď sme si jeden večer ľahli spať ako pevnásúčasť nepremožiteľného východného bloku a ráno sme sa zobudili na západe, všetko bolo inak. Systémy, ktoré sme vyvíjali pre východ, boli na západe už dávno hotové, väčšina projektov bola zastavená a my sme sa začali obzerať okolo seba, čo s „načatým večerom“. V roku 1993 som dostal veľkorysú ponuku od veľkorysého muža, Milana Maděryča, zakladateľa, už vtedy veľmi úspešného zlínskeho Impromatu, aby som sa pokúsil vybudovať niečo podobné na Slovensku. Impromat znamenal Ricoh, a to sa neodmieta. Mal som dobrý základ, nakoľko som približne rok pracoval v rovnakom biznise pre rakúsku firmu vo Viedni. Ukázalo sa to ako značná výhoda. Zo strany majiteľa firmy som bol od začiatku poctený skutočne neobvyklou mierou dôvery, ako sa hovorí, dal mi voľnú ruku, mohol som sa naplno realizovať. A keďže dôvera nielen zaväzuje, ale aj motivuje, s chuťou sme sa pustili do práce. Podarilo sa nám vytvoriť veľmi stabilný tím ľudí, na ktorých som mohol preniesť mne danú dôveru. Výsledkom bola veľmi efektívna, stabilná a flexibilná firma takmer rodinného typu. Môžem smelo povedať, že aj úspešná, o čom svedčí fakt, že náš vzťah vydržal 23 rokov, čo už je slušný výsledok aj na manželstvo. Priamym vstupom spoločnosti Ricoh, ako veľkej korporácie na trh, nastali pochopiteľne výrazné zmeny. Našiel som si v nej miesto v oblasti, ktorá mi bola najbližšia – v oblasti produkčnej a priemyselnej tlače. Moja práca sa tiež zmenila. Vstúpil som naplno do prostredia polygrafického priemyslu. Logo Ricoh, ktoré sa mi za 26 rokov dostalo hlboko pod kožu, nalepené na našich skvelých strojoch, sa snažím v tomto priemysle aj napevno etablovať.