Práca manažéra sa nedá merať hodinami
Ing. Peter Mračna, Fujifilm Europa, org. zložka,
riaditeľ divízie Polygrafia
Po absolvovaní Chemicko – technologickej fakulty STU, odbor Polygrafia a fototechnika v roku 1979, pracoval vo filmových laboratóriách STV až do roku 1986. Cez Výskumno-vývojové pracovisko Slovenskej polygrafie, po jej rozpade, viedla jeho cesta na krátko do Fotoservisu. V spoločnosti Fujifilm pôsobil nepretržite od apríla 1996. Tá, neskôr prešla na Fujifilm Slovakia, s. r. o. Od organizačných zmien spred troch rokov je na trhu organizačnou zložkou Fujifilm Europa. Od tohto času vedie Polygrafickú divíziu.
Spoločnosť Fujifilm, so sídlom v japonskom Tokiu, je dcérska spoločnosť v úplnom vlastníctve Fujifilm Holdings Corporation. Založená bola v roku 1934, ako výrobca fotografických filmov – Fuji Photo Film Co., Ltd. Od zrodu Fujifilm uplynie na budúci rok už 80 rokov. Patrí medzi etablované spoločnosti na svetovom fotografickom trhu. Dosahuje stabilne dobré výsledky. Výsledkom intenzívneho výskumu a vývoja spoločnosti je nepretržitá inovácia produktov. Uplatňovanie nových technológií sa stalo v spoločnosti samozrejmosťou, vrátane využitia najnovších vedeckých poznatkov pri ochrane životného prostredia, a tým i zamestnancov a všetkých tých, čo využívajú produkty tejto spoločnosti. O prieniku spoločnosti Fujifilm na európsky trh a jeho etablovaní sa na Slovensku sme sa pozhovárali s Ing. Petrom Mračnom, riaditeľom divízie Polygrafia, Fujifilm Europa, org. zložka.
Čím bolo Slovensko pre Fujifilm zaujímavé?
Ako každý trh i Slovensko je pre veľké nadnárodné spoločnosti zaujímavé stabilitou svojho trhu.
Čo znamenal pre Slovensko príchod tejto významnej spoločnosti v oblasti svetového fotografického trhu?
Domnievam sa, že vytvoril hlavne konkurenčné trhové prostredie pre etablované fotografické spoločnosti. Priniesol tiež kvalitu za rozumnú cenu a veľa progresívnych materiálov pre amatérskych i profesionálnych fotografov.
Aké boli vaše prvé kroky? Išlo všetko takpovediac ako po masle, alebo ste museli prekonávať, či už očakávané alebo i neočakávané prekážky?
Ako to už v živote chodí, nič nejde ako po masle a pritom môžete mať najlepšie plány i úmysly. Ak ich nedokážete realizovať v praxi, sú vám nanič. Spoločnosť, do ktorej som vstupoval pred dvomi desiatkami rokov, bola v tom čase vo veľmi zlom stave. Tí, čo nechceli pristúpiť na nové podmienky nakoniec odišli. Zostalo zdravé jadro doplnené odborníkmi. Najprv sme si ujasnili, čo chceme dosiahnuť a následne sme sa spoločne pustili do napĺňania prijatých plánov. Bol som si vedomý toho, že ani najlepší manažér, bez dobrého tímu, nie je schopný dosiahnuť pozitívne výsledky. Aj preto som dôraz položil na spoluprácu založenú na dôvere. Keď zákazníci zistili, že im ponúkame kvalitu za rozumnú cenu, začali postupne pribúdať. Priamo úmerne k tomu narastal aj počet našich foto obchodov so zelenou výzdobou. Darilo sa nám tak dobre, že v tom období sme mali priam až astronomické 5 mesačné objednávacie doby u materskej spoločnosti. Síce odhadnúť správne množstvá bol skutočný problém, nakoniec sme sa i s týmto hendikepom vyrovnali. Naše obraty preto z roka na rok rástli. Teší ma, že som mal v minulosti možnosť pozrieť sa do výrobných závodov Fujifilmu, ako aj do firiem našich najväčších konkurentov.
Čím sa vyznačuje dnešný fotografický trh vo svete? Aké máte postavenie v silnej konkurencii?
Viacerí silní hráči po nástupe digitálu z trhu vypadli, noví hlavne z elektronickej oblasti pribudli. Fujifilm stále vyrába filmy i foto papier, digitálne fotoaparáty i ďalší foto tovar. Vo svete i v Európe má i laboratória na spracovanie fotografií, ale i táto časť už viac prechádza na digitálne spracovanie. Čo sa týka trhu s digitálnymi fotoaparátmi situácia sa dosť mení podľa úspešnosti jednotlivých modelov. Viac sa v našej spoločnosti orientujeme na superzoomy, elektronické zrkadlovky a kvalitné fotoaparáty. Myslím si, že tento náš trend je správny.
Fujifilm pôsobí na slovenskom trhu už vyše 20 rokov a ponúka komplexný sortiment produktov a služieb. Čo tvorí portfólio vašich produktov a služieb?
Momentálne sme rozdelení na štyri viac menej nezávislé divízie. Foto, medicínu, polygrafiu a korporátnu divíziu, ktorá zabezpečuje služby pre predajne divízie. Náš záber je od filmov cez digitálne mamografy, magnetické média, tlačové platne, CTP, veľkoformátové tlačiarne, moderné ink jet tlačiarne, atramenty, flexo farby až po mnohé ďalšie výrobky z portfólia Fujifilmu. Samozrejme na zariadenia ponúkame záručný i pozáručný servis.
Máte vo vienku vylepšovanie kvality života uprednostňovaním produktov, ktoré sú šetrné k životnému prostrediu. Čo ponúkate v tomto smere najmä v oblasti polygrafických zariadení a spotrebného materiálu pre polygrafiu?
Naša spoločnosť je pomerne silne environmentálne zameraná. Pre nás je samozrejmosťou plnenie všetkých noriem súvisiacich s ochranou životného prostredia. V oblasti polygrafie sú to hlavne bezprocesné platne, ako i platne s nízkou spotrebou chémie, ZAC systém a jeho ďalšie vylepšenie o nízkoenergetickú destilačnú jednotku odpadovej chémie XR-1000, ktorá redukuje odpad o ďalších 80 percent, pričom destilovanú vodu vracia späť do výroby. Snáď len malý príklad na dokreslenie: v závode v Japonsku preteká odpadová voda po čistení do prírody cez jazero plné kaprov. Fujifilm pravidelne prispieva na nákup pitnej vody do ohrozených oblastí Afriky, pomernou čiastkou za každý meter štvorcový predaných bezprocesných platní.
Vnímate dnešné opatrenia na ochranu životného prostredia v polygrafickom priemysle ako konečné?
Určite nie. Fujifilm sústavne dbá o čo najekologickejšie riešenia. A to nielen v oblasti umývacích prostriedkov pre tlačové stroje, laky i atramenty, kde sa bez rozpúšťadiel nevie zaobísť žiadny výrobca. Ekologickejšie riešenie ako ofsetová tlač sa mi zdá ink jet, kde máme pred konkurenciou značný náskok hlavne v možnostiach recyklácie inkjetom potlačeného papiera. Sme zato držiteľom významných ekologických ocenení. Napríklad továreň v Tilburgu využíva aj veternú energiu a v čase nadprodukcie ju dodáva do verejnej siete. Továreň na výrobu atramentov v Anglicku sa dokonca pýši titulom udeleným anglickou kráľovnou.
Uprednostňujete produkty, ktoré spĺňajú najprísnejšie ekologické kritériá. Nemá to však v konečnom dôsledku negatívny vplyv na kvalitu vami ponúkanej produkcie?
Myslím si, že i toto je o dôvere zákazník – dodávateľ. Ťažko je presvedčiť obsluhu rotačky, aby používala ekologickejší prípravok, keď s tým neekologickým sa lepšie umýva. Tu musí zohrať rozhodujúcu úlohu manažment. Fujifilm nevypustí z výroby výrobok, ktorý by nespĺňal potrebné parametre. Za ten čas, čo som vo Fujifilme, sme mali minimum reklamácií či už filmov, alebo platní. Na Slovensku sme síce v ekologickom ponímaní výroby ešte ďaleko za Švajčiarskom alebo Rakúskom, ale aj u nás silnejú tlaky po výrobkoch s environmentálne menej škodlivým účinkom. Som presvedčený, že o pár rokov si aj my budeme viacej vážiť životné prostredie. V tomto zmysle sa ukazuje naše firemné zameranie ako výhoda do budúcnosti.
Čo je charakteristické pre obchodnú politiku spoločnosti Fujifilm? Čo jej dominuje? Čím ste iní ako vaši konkurenti?
Nemyslím si, že momentálne sme nejako iní ako konkurencia, aj keď v minulosti som to tak pociťoval. Naše výrobky sa predávali napriek silnej konkurencii. Pritom sa mi zdalo, že naši japonskí kolegovia robia všetko pre to, aby sme neboli úspešní. Každé rozhodnutie trvalo nekonečne dlho, schválenie reklamnej kampane hraničilo s jej aktuálnosťou. Fujifilm musel prijať celý rad organizačných opatrení, aby zostal na trhu, veľa rozhodovacích procesov bolo zoštíhlených, dokonca i vypustených. Ak by som mal v tejto súvislosti Fujifilm prirovnať k zvieraťu, tak by to bol určite slon. Ide pomaly, ale kde šliapne, je stopu z ďaleka vidieť.
Aké sú plány spoločnosti Fujifilm, i vaše osobné, do budúcna?
V polygrafickej oblasti Fujifilm svoje plány už jasne naznačil. Veľmi silne ich podporuje súčasný prezident pán Komori. Akvizície do inkjetu – tlačové hlavy Dimatix, atramenty Sericol, tri B2 originálne inkjetové tlačové stroje s rýchlosťou 2700 hárkov za hodinu, s excelentnou kvalitou tlače, vyvinuté a vyrábané Fujifilmom, jasne ukazujú, kam smeruje Fujifilm v oblasti polygrafie. Pritom výrobné závody na platne v USA, Tilburgu, Japonsku i v Číne zvyšujú výrobu. Aby som pravdu povedal, svoju budúcnosť si veľmi neplánujem. Beriem život tak, ako ide. Som vďačný za každý deň prežitý v kolektíve, či v rodine s vnúčatami.
Náročná manažérska činnosť vás zrejme plne vyťaží. Je preto prirodzené, že potrebujete aj relaxovať. Ako sa vám darí následná regenerácia fyzických i psychických síl? Čomu všetkému sa venujete pri ich znova načerpávaní?
Nemám rád manažérov, ktorí tvrdia, že ich práca plne pohlcuje. Pokiaľ ju nezvládnu za 8 až 10 hodín, podľa mňa nestačia na ňu. Samozrejme, ak treba, každý musí potiahnuť a robiť z času na čas oveľa dlhšie. Práca sa nedá merať hodinami. S internetom v mobile ma dostihne aj pri číhaní na zver na posede. Poľovnícku vášeň som zdedil po otcovi. Vštepujem ju i svojim vnukom, s ktorými sa snažím tráviť čo najviac času. Chovám i cvičím dvoch psíkov, verných priateľov. Rád športujem, v poslednom čase som presedlal z futbalu na bezkontaktný tenis. V minulosti som síce hrával šach, teraz sa však skôr venujem počítačovým hrám. Verím však, že ešte aj k šachu sa v budúcnosti vrátim. V zime si neodopriem lyžovanie.
red.