Tlačové správy - Polygrafia

PRAŽSKÉ PRINTFÓRUM 2013 v znamení viacerých noviniek

Svaz polygrafických podnikatelů, Společnost tisku a agentura AGES plus, spol. s r.o., v spolupráci s M.I.P. group a.s. a veľtrhom Reklama Polygraf 2013, usporiadali v pražskom hoteli Olšanka 15. mája už 18. ročník tradičnej českej odbornej konferencie pre tlačiarov a odborníkov z polygrafickej brandže.

Novinkou bola nie len zmena termínu a zaradenie konferencie na máj, medzi jedno z mnohých odborných, sprievodných podujatí veľtrhu Reklama Polygraf 2013, ale aj návrat konferencie do staronových priestorov hotela Olšanka. Konferencia s podtitulom Drupa vision orientovala svoju pozornosť hlavne na technologické novinky predstavené na vlaňajšej Drupe 2012. Svedčí o tom viac ako polovica z osemnástich odborných vystúpení, ktoré na konferencii odzneli. Takmer dve stovky účastníkov si mohli vypočuť informácie o trendových technologických „vychytávkach“ z dielní KBA, Ferag, Goss International, manroland, Komori, Heidelberg, Agfa, či Kodak. Okrem technologických trendov však odzneli aj námety o trendoch produktových, či marketingových. Nikola Peřinka, z chemicko-technologickej fakulty Univerzity Pardubice, prezentoval budúcnosť elektroniky v súvislosti s polygrafickou výrobou – tlač elektronických súčiastok pomocou špeciálnych farieb a materiálov, ktoré majú vlastnosti tých elektronických. Peter Spiesz zo spoločnosti Bӧttcher, mimochodom jediný slovenský prednášajúci, prezentoval osem najčastejších chýb, ktorých sa dopúšťajú tlačiari pri realizácií ofsetovej tlače. Martin Bělík zo spoločnosti DataLine Technology ma zaujal myšlienkou o Bostonskej matici, ktorá sa zaoberá životným cyklom produktov, a poukazoval tak na nezvratnosť nástupu digitálnych technológií, ktoré budú nahrádzať postupne klasické ofsetové tlačové stroje tam, kde bude vyžadovaná vyššia variabilita tlače, menšie série, personalizácia, jednoduchosť prípravy, nastavenia a podobne. Medzi iným uviedol, že akýkoľvek ofsetový stroj, ku ktorému doplníme digitálnu výbavu pre personalizáciu tlače, alebo dotlač niektorých prvkov, je stále ofsetový tlačový stroj so všetkými svojimi vlastnosťami, teda, že vylepšovaný ofset je stále len ofset a nepredstavuje konkurenciu rýchlej a jednoduchej digitálnej tlači. Svaz polygrafických podnikatelů, Společnost tisku a agentura AGES plus, spol. s r.o., v spolupráci s M.I.P. group a.s. a veľtrhom Reklama Polygraf 2013, usporiadali v pražskom hoteli Olšanka 15. mája už 18. ročník tradičnej českej odbornej konferencie pre tlačiarov a odborníkov z polygrafickej brandže.

Pražské Printfórum zahltilo účastníkov množstvom faktov a údajov technologického charakteru, zástupcovia jednotlivých značiek výrobcov prezentovali úspechy vývoja a výskumu vlastných značiek a prednosti svojich noviniek. HEIDELBERG vsadil na ekológiu, ochranu životného prostredia, a tým bol iný. Okrem toho ma zaujalo ešte to, že takmer polovica vystúpení bola v podaní spíkrov zo zahraničia, predovšetkým nemecky hovoriacich, ale aj neuveriteľne nízka účasť slovenskej polygrafie, nie len na pódiu, ale aj v pléne.

Od začiatku sa účastníci tešili na večernú spoločenskú časť konferencie. Na už tradičnú plavbu loďou Šumava po Vltave, na tzv. „Parníček“. Na palube, počas pokojnej plavby večernou Prahou, sprevádzanej príjemnou hudbou a dobrým občerstvením, vznikol priestor na neformálne rozhovory, výmenu informácií a budovanie vzťahov medzi manažérmi. Sledujúc dianie po konferencii v tejto príjemnej atmosfére sa mi nevdojak vynárali slová Daniela Kӧppla, jediného zástupcu marketingu a médií na konferencii – prvého spíkra, ktorý hovoril o pozícii tlače na mediálnej scéne a turbulenciách na trhu tlačených médií. V súvislosti s poklesom investícií do inzercie a reklamy v tlačených médiách si neodpustil poznámku o spojených nádobách medzi tlačiarmi a vydavateľmi tlačových médií. Jeho myšlienka, že pokiaľ sa nebude dariť vydavateľom, tak sa nebude dariť ani tlačiarom, je hlboko pravdivá. Naozaj sa navzájom potrebujeme. Tlačiari potrebujú aj svoj kvalitný marketing. Inak sa nikdy nedostanú zo začarovaného kruhu dopytovanej najnižšej ceny a neschopnosti zarobiť na financovanie nákupu novej technológie, ktorá umožní zvýšiť efektívnosť výroby a dosiahnuť priaznivé ceny tlače pre zadávateľa. Evidentne nechýba marketing dodávateľom polygrafických riešení smerom k tlačiarom. Chýba však cieľavedomé a premyslené využitie médií na ovplyvňovanie diania na trhu polygrafie. Dodávatelia a ich zákazníci – tlačiari sa tvária, že médiá nepotrebujú, ale veľmi sa mýlia. Tlačené médiá sú zákazníkmi tlačiarov, tak ako sú dodávatelia zákazníkmi médií. Pokles predaja tlačených médií vo všeobecnosti nespôsobil, podľa Daniela Kӧppla, internet, ale obsah samotných médií. Pokiaľ nie je kvalitná a vzájomne ocenená spolupráca média so svojim zákazníkom, t.j. nie je dodávaný atraktívny obsah a nie sú zdroje na financovanie inovatívneho publikovania obsahu aj inzercie pre médium, bude tlačové médium nudné, a ak bude chcieť prežiť, tak bude tlačiť na najnižšiu cenu pre tlačiara a takto dookola. Každé odvetvie na každom trhu si zaslúži mať svoje odborné tlačené médium. Aj polygrafia na Slovensku. Dnes by sme však mali rozmýšľať, ako dosiahnuť skutočné partnerstvo a skutočné marketingové pôsobenia, každý voči svojmu zákazníkovi. Vydavatelia budú ochotní zaplatiť tlačiarom aj „lepšie“ peniaze. Musia však vedieť, prečo by to mali urobiť (zákaznícky prístup zo strany tlačiarne) a z čoho (marketingový rozmer dodávateľa a zákaznícky prístup média). Všetci sme partneri a navzájom sa skutočne potrebujeme.

Takto o rok budú v plnom prúde prípravy na 2. ročník našej konferencie PrintProgress. Máme rok čas na prípravy. Možno už dnes viete, aké zameranie obsahu konferencie by ste uvítali. My vieme, o čom chceme na nej hovoriť. Chceme byť hlavne zákaznícky orientovaní. Už dnes nám môžete posielať svoje námety, aby sme vám mohli sprostredkovať odborné informácie z prvej ruky podľa vášho výberu. PrintProgress chce byť vašim partnerom na oboch stranách.

Marian Hains

Súvisiace články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Tlačidlo Späť hore