Edície 2016Edície časopisu

Príbeh dizajnu za ostatných 100 rokov

Slovenské centrum dizajnu v Bratislave v posledné novembrové dopoludnie nevšedne ožilo. Tentokrát však nešlo o otvorenie žiadnej zaujímavej výstavy. Na pozvanie vydavateľstva VELDAN sa zišla široká odborná a novinárska  verejnosť, aby sa  zoznámila s novým vydavateľským počinom roka, knižkou T1- TYPO:GRAFIK:UM. Strávila pritom príjemné chvíle v rozhovore s jej autormi, Vladom Rostokom a Dušanom Junekom a pozvanými hosťami.

Predstavenie knihy a následná debata ukázali, že doba je tehotná na objavenie sa podobných publikácií a že odborná verejnosť na to vyslovene čaká. Generačný príbeh osobností grafického dizajnu, ktorí začali tvoriť po druhej svetovej vojne, je dosiaľ stále neobjavený a nenapísaný.

 

Ako spomenula riaditeľka SCD Mária Rišková: „Je to unikátna situácia, keď dejiny jednotlivých odborov umenia dvadsiateho a už aj dvadsiateho prvého storočia začali písať samotní tvorcovia tohto obdobia. Po Ľubošovi Longauerovi, ktorý sa pohybuje len v slovenskom prostredí, ďalší dvaja významní tvorcovia vložili „československý“ dizajn do kontextu európskeho a svetového umenia dizajnu.“ A čo považuje za mimoriadne dôležité, je prejav kontinuity a úcty voči tvorcom a ich dielu z minulého obdobia.

 

Nástojčivosť odkazu mladej generácie pripomenuli aj uznávaní umelci a pedagógovia Karel Míšek a Stanislav Stankoci. „Kontinuita medzi generáciami umelcov je nevyhnutná. Mladí sa úplne legitímne chcú prepracovať na špičku pomyselnej umeleckej pyramídy vo svojom odbore. Ale neviem si predstaviť, ako by sa tam na vrchole mohli ocitnúť, keby nebrali do úvahy tie desiatky a stovky svojich predchodcov, vynikajúcich tvorcov grafického či komunikačného dizajnu, ktorí vybudovali jeho základy a pomenovali princípy tvorby. Umelecké videnie sveta dnešných mladých tvorcov je a nepochybne musí byť iné“ – doplnil svojich kolegov Dušan Junek: „…a vlastne i to je poslaním našej knižky.“

Majster Miroslav Cipár, ktorý sa tiež ocitol v autorskom výbere tvorcov knižky prízvukoval, že táto výnimočná publikácia môže síce vyvolávať otázky, že v nej niečo chýba, alebo príbeh je neúplný (v jeho prípade, ako sa priznal, je to knižná grafika). Pri debate s tvorcami však pochopil, že pripravovaný triptych chce v druhom pokračovaní venovať osobitnú pozornosť práve knižnej grafike, aj vzhľadom na unikátne medzinárodné postavenie slovenského knižného dizajnu a grafiky zásluhou medzinárodného Bienále ilustrácií Bratislava. „Táto kniha je aj výzvou k debate o dizajne a k odvahe na publikovanie ďalších autorov. „Nespoliehajme sa len na Rostoku, Juneka či Longauera.“

O zákulisí tvorby knižky napokon prehovoril aj, inak nie veľmi zhovorčivý, Vlado Rostoka.

Najskôr zacitoval svojho obľúbeného autora Zdenka Saidla – Najviac hovorí mlčanie a vykonaná práca. Následne priblížil svoj autorský koncept práce s obrazovým materiálom knižky, ktorému venoval dve tretiny času z prípravy knižky. „Všetky diela, dnes už poznačené zubom času, som vyretušoval do podoby, v akej boli v čase vzniku. Zbavil som všetky obrázky milosrdných stôp času. Celkovo som pracoval s cca 2 500 obrazovými predlohami. No a podľa môjho pracovného denníka som knihe v jej finálnom spracovaní venoval 5,5 mesiaca, čo je 24 týždňov, 168 dní a 2 688 hodín.“

Plánovaný čas prezentácie sa napokon natiahol dvojnásobne. Debatovali hlavne majstri dizajnu.

A pozorne počúvali študenti dizajnu z VŠVU Bratislava a dvoch českých umeleckých škôl z Plzne a Ústia nad Labem.

Rád potvrzuji, že mne design udělal šťastným, konkrétně design vaší knihy Typo:Grafik:Um/1 je fenomenální dílo! Obsahem, tiskem, a knihařským zpracováním, ale hlavně vaším nesmírně invenčním, hravým a přitom naprosto funkčním typografickým řešením. Nemá chybu! V mých chmurných dnech poznamenaných úzkostí a bolestmi stáří působí jako paprsek jasného světla, který se prodral podzimními mraky. Musím znovu opakovat: o našem milovaném řemesle (které ale považujeme za umění) může zasvěceně a dobře psát jen ten, kdo je sám dělá.

Také velmi oceňuji, s jakou nesmírnou péčí jsou zpracovány ukázky prací vybraných autorů, aby vynikly v harmonickém celku publikace. Tak krásnou (zase jedno slovo, které se bohužel stalo na hřišti umění skoro nadávkou) knihu jsem už velmi dlouho neměl v rukou. Těším se, že brzo vyjde i Typo:Grafik:Um/2.

Jan Solpera, Praha, november 2016

V této knížce je něco naprosto úžasné. Je jakýmsi zrcadlem konfrontace hodnot vizuální komunikace, jako jsme jej vnímali v naši mladosti. Je to náš příběh v dobových souvislostech. Jsou v ní autoři z Japonska, Polska, Maďarska… samozřejmě, z Česka i Slovenska. Byli a jsou to naši přátelé. Je to příběh o tom, co se nám společně podařilo vytvořit.

Karel Míšek na prezentácii TGU v Bratislave

Naozaj všetko je dizajn, vo všetkom ho cítime a zásadne ovplyvňuje kvalitu nášho života. To, čo mimoriadne oceňujem u autorov, je objavný koncept ich diela. Konfrontujú tvorbu autorov  a dávajú ju do nových súvislostí. V odbore, dobe i v kontexte celkovej kultúry. Odkrývajú pred čitateľom veci, ktoré sú mnohokrát skryté nielen pred laickou, ale i odbornou verejnosťou. Som rád, že sme začali objavovať skutočný potenciál a hodnoty umeleckého dizajnu v našom priestore a verím, že sa stane dôstojnou protiváhou pretlaku komercie a grafického smogu v každodennom živote.

Stanislav Stankoci na prezentácii TGU v Bratislave

Dizajn omnoho presnejšie vyjadruje našu dobu ako napríklad veľké umenie. Veľké umenie má vždy isté meškanie a niekedy sa stáva, že keď sa po čase objaví,  začína byť nezrozumiteľné. Dizajn je aktuálny a všadeprítomný. Je každodennou realitou. Preto sme my, dizajnéri takí pyšní.

Miroslav Cipár na prezentácii TGU v Bratislave

Text:  Pavel Vitek Foto:  František Martančík

Súvisiace články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Tlačidlo Späť hore