Edície 2015

Rozširovať portfólio sa určite oplatí

Navštívili sme spoločnosť ExpresTlač, ktorej útulné maličké priestory  naznačili skôr pravý opak celkového rozmeru firmy. Napriek tomu, že sa nestretávajú dennodenne s veľkými zákazkami, ich zákaznícku základňu tvorí 20 – 30 tisíc spokojných zákazníkov. „V tlačiarenskom segmente už nerozhoduje cena, ale komplexný balík služieb, ktorý k nej viete ponúknuť navyše“, tvrdí zakladateľ spoločnosti, Matej Kitka. 

Vaše portfólio tvorí široké spektrum dizajnových i bežných tlačovín. Máte ambíciu rozširovať svoje portfólio naďalej?

Fungujeme od roku 2007 a nedá sa povedať, že by sme za tie roky našli jeden nosný produkt. V portfóliu máme 20-30 produktov, pričom dopyty po nich sa od seba líšia. Naše sústredenie začíname aktuálne smerovať na viacstranové produkty – katalógy, brožúry, knihy, atď. Je to to, v čom vidíme zaujímavý smer ale nie to, čo by nás momentálne ťahalo vpred. Vpred nás ťahá všetko dohromady. Každodenne sa objavia zákazníci dopytujúci sa po produktoch, ktoré zatiaľ ani neposkytujeme. Tu vidím, že trhový potenciál existuje, netreba ho však preceniť a začať sa hrnúť všetkými smermi naraz. Skôr ide o postupné prinášanie inovácií. Objem, na produktoch, ktoré ponúkame od úplného začiatku nerastie enormne, ale objem financií rastie najmä vďaka novým, pribúdajúcim produktom. Takže rozširovať portfólio sa určite oplatí.

Menia sa potreby vašich zákazníkov? Očakávajú viac od ponúkaných služieb?

Určite áno, a sú úplné iné ako pred tými takmer 10 rokmi. Zákazníci nie vždy vedia, čo chcú a v súčasnosti skôr vyhľadávajú službu, ktorá splní ich požiadavku komplexne. Od návrhu, cez realizáciu, až po doručenie. Ak im chýba predstava, vieme im ju zabezpečiť, vypracovať grafiku a oboznámiť ich s procesom. Samozrejme, nie všetci zákazníci sú takí. Poviem k tomu slovíčko „našťastie“, pretože keď niekomu niečo vysvetľujete na 100ks produktu príliš dlho, zákazka sa môže odrazu stať stratovou. My však vnímame dlhodobú hodnotu zákazníka.

Druhá vec je životný cyklus produktov, kde dnes jeden produkt zarába, no už treba myslieť na nový, ktorý nám bude zarábať zajtra. To je to, čo niektorým tlačiarňam chýba. Boli založené na to, aby tlačili letáky, či katalógy a keď klesne dopyt po týchto produktoch, vytratia sa z trhu aj oni.

Nie je náročné priniesť na trh čosi
nové, náročné je vybrať si, čo priniesť

Spomínali ste, že ste sa pustili i do tvorby viacstranových produktov.

Áno, minulý rok sme zakúpili HP Indigo od DataLine a na túto investíciu nadväzoval prechod k viacstranovým tlačovinám V1 a V2. Okrem HP disponujeme i klasickou tonerovou technológiou a môžem povedať, že táto kombinácia sa výborne dopĺňa. Pri plnej potlači a následnom orezávaní sa nám zvykla olupovať farba a vznikali i jemné posuny tlače, čo malo za následok komplikácie pri rezaní. Pri HP som si istý, že viem vytlačiť perfektné spracovaný, pekne odsadený stoh papiera, pripravený na zviazanie. Neviem si predstaviť, ako by sme fungovali bez tohto zariadenia, už len z hľadiska dokončovacích prác. Objemy zákaziek sa zvyšujú HP je pre naše fungovanie už nevyhnutnou súčasťou.

Ak sa zvyšujú objemy prác, plánujete do budúcna preniknúť aj na iné trhy?

Čo sa týka smerovania, na Slovensku nám to ide, z čoho sa nesmierne tešíme. Sme si však vedomí, že sme ešte zďaleka nevyčerpali naše možnosti a máme čo zlepšovať. Keby však zostaneme iba na Slovensku, o chvíľku príde niekto s väčším rozpočtom a bude ponúkať to, čo my. Preto chceme ísť viac na západ. Pár rokov dozadu sme skúsili Čechy, pre ktoré máme rovnaké dodacie i cenové podmienky ako na Slovensku. Nedávno sme otvorili i susedné Rakúsko a náš najvyšší  a dlhodobý cieľ v zahraničných trhoch je Nemecko, ďalej už pravdepodobne ísť nechceme.

Je tlačiarenský priemysel skôr o cene alebo o kvalite?

Náš produkt je o niečom inom, ako len o výrobe postavenej na cene, preto je pre nás prvoradý zákaznícky servis a až potom samotná výroba. Máme 30 pracovníkov, z toho 6 ľudí je vo výrobe a ostatní sa starajú o spokojnosť zákazníkov, grafiku, automatizáciu výroby a expresnosť servisu. Áno, ak si dá niekto naceniť 30 000 letákov, je to najmä o cene, ale ak chcú, aby objednaný produkt vyzeral prémiovo a bol mu doručený bezpečne a včas, to už je o kvalite služby. A tu vzniká diferencia i v ochote zákazníka priplatiť si.

Ľudia si  u nás objednávajú medziročne viac a viac, a to aj napriek tomu, že niektoré produkty máme drahšie ako konkurencia. V rámci fixnej ceny im však dokážeme vyriešiť grafický návrh bez ohľadu na to, či je zaslaný v .pdf alebo .xls súbore. Niektorí zákazníci tvrdia, že sme drahí, iní zase že sme lacní. V podstate, v oboch prípadoch je to škoda pre nás J Pre nás je však dôležitý fakt, či sú spokojní.

Je nejaký produkt, ktorý ste museli  z rôznych dôvodov z portfólia vypustiť?

Napríklad diplomovky sme kedysi robievali vo väčšom množstve a teraz ich výrobu skôr tlmíme. Nie je problém vytlačiť obsah, obálku a zviazať to, náročná je iba nepredvídateľnosť zákazníka. Jeden deň tu môžeme mať 3 objednávky, ďalší deň 40 a my nedisponujeme kapacitou na tento druh sezónnych zákaziek.  Keď sme začínali, zriadili sme špeciálnu web stránku, cez ktorú nám študent zaslal obsah, vybral si prevedenie a práca mu bola zaslaná až domov. Prvý rok to šlo výborne, investícia sa vrátila extrémne rýchlo. O rok neskôr sa do každej už vytlačenej ale ešte nezviazanej práce muselo doložiť zadanie od školiteľa, čo nám robilo zásadný problém. Ľudia u nás stáli nervózne v radoch, pretože každý mal potrebu ešte čosi dovysvetľovať. Tento systém sa bil s našou filozofiou prémiovosti služieb, a tak sme sa rozhodli tento produkt utlmiť.

V čom spočíva prémiovosť vašich produktov?

Nie všetky produkty sa dajú robiť prémiovo. Keď dostanete zákazku na 10 000 letákov, asi ťažko z nich vytvoríme niečo úplne výnimočné. Okrem prevedenia produktu vidíme prémiovosť v servise pre zákazníka. Ak zadá objednávku cez  telefón a zašle napríklad práve odfotený leták, dostane potvrdenie, ozve sa mu grafik a vie čo ho čaká. Vie, čo sa deje s jeho objednávkou a dostane už len informáciu, kde ho pekne v krabici počká vytlačených 10 000 letákov.  Ak má zákazník pocit, že všetko šlape tak, ako má, pocit z produktu je v konečnom dôsledku vždy prémiový, aj keď ide “iba” o leták.

A čo prevedenie?

Samozrejme existujú tlačoviny, pri ktorých je prevedenie ich najpodstatnejšou časťou. Svadobné oznámenia, vizitky. Pamätám si, že vizitky sa kedysi tlačili maximálne na 300g papier a my sme sa všemožne snažili tlačiť na 350g. Teraz, keď už sa znovu bežne tlačí na 350g papier, hľadáme opäť čosi vyššie, 400 gramové, aby sme naplno využili už spomínaný stroj HP Indigo, ktorý bez problémov takýto papier potlačí. Prémiovú službu v tomto prípade doplní výnimočný pocit z precízneho prevedenia produktu.

Za rozhovor poďakovala
Mgr. Marianna Cabalová

Súvisiace články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Tlačidlo Späť hore