∷ Z aktuálneho vydania

Sme jeden zo stabilných pilierov ekonomiky

Ružomberok je už dlhé dekády jedným z našich najväčších priemyselných miest. Jeho strategická poloha na brehu rieky Váh a druh priemyslu umožnili napredovaniu aj jednému z najväčších závodov spoločnosti Mondi – SCP Ružomberok s tradíciou siahajúcou až do konca 19. storočia. V nasledujúcich riadkoch sa opäť presvedčíme, že spoločnosti s hlbokými koreňmi majú perspektívu i naďalej úspešne budovať svoj biznis a napriek tradičným zásadám neustále patriť medzi najmodernejšie firmy súčasnosti. A keďže veľké spoločnosti nedokážu fungovať bez skúsených manažérov, položili sme niekoľko otázok práve tomu najpovolanejšiemu. O prebiehajúcich zmenách v spoločnosti, ale aj o papieri ako médiu, sme sa rozprávali s Bernhardom Peschekom, prezidentom spoločnosti Mondi SCP.

Na post prezidenta Mondi SCP ste nastúpili na konci roka 2015. Ako by ste zhodnotili uplynulé tri roky vášho pôsobenia v tejto spoločnosti?

Je to veľmi dobrá skúsenosť a opäť niečo iné v mojej práci. Okrem hlavnej podnikateľskej činnosti sme spustili výstavbu modernizácie celulózky a tiež nového papierenského stroja. V živote firmy s tak dlhoročnou tradíciou, ako je Mondi SCP, sú to významné kroky. Máme jednu z najmodernejších firiem v papierenskom biznise na svete. Dopady na životné prostredie sa každoročne znižujú a nároky na život v čistom prostredí zvyšujú. Pre podnik tak blízko mesta a okolitých obcí je to obzvlášť ťažký záväzok. No pred takmer 140 rokmi, kedy fabrika vznikala, nik netušil, že mesto dosiahne taký rozvoj, že sa rozšíri až do jej bezprostredného susedstva.

V našom ostatnom rozhovore ste boli na tomto poste ešte len veľmi krátko na to, aby ste vyslovili ambície
a strategické zámery do budúcnosti. Ako je to teraz? Ktoré zámery sa vám už podarilo naplniť a naopak, ktoré ciele na svoje splnenie ešte len čakajú?

Koncom roka 2018 sme dostali všetky finálne povolenia potrebné na začatie výstavby nového papierenského stroja. Strategicky je to pre nás veľmi dôležitý krok. Po mnoho rokov bolo Mondi SCP úspešným výrobcom grafického papiera, obalového papiera pre papierové tašky či papierové vrecká. Po spustení výroby nového stroja bude produkcia grafického papiera stále dvojnásobná z hľadiska objemu,
no výrobné portfólio sa rozšíri a budeme tak odolnejší voči výkyvom na trhu. Oslovíme súčasne nový segment na trhu  – nový papierenský stroj PS19 bude vyrábať kartónový papier s bielym povrchom – vďaka online nakupovaniu je segment obalových materiálov na výraznom vzostupe. Zároveň začneme spracovávať recyklovaný papier, uzavrieme tak kruh obehovej ekonomiky a prispejeme k zdravšej planéte. A v neposlednom rade, v celkovej investičnej sume 340 miliónov eur je aj modernizácia celulózky, čo je ďalší významný krok po inštalácii nášho nového regeneračného kotla v roku 2014.

V súčasnosti sa čoraz častejšie stretávame s názorom, že potlačené objemy papiera sa znižujú  a namiesto kvantity sa do popredia dostáva kvalita a unikátnosť potlačených materiálov. Ako by ste z vášho profesionálneho a manažérskeho pohľadu zhodnotili tento trend? Ako sa s týmto trendom vyrovnáva spoločnosť, akou je Mondi SCP?

V rámci skupiny Mondi je tento trend veľmi diskutovaný. A áno, kým vďaka digitálnym médiám poklesla hodnota papiera ako informačného média, zároveň narástla jeho hodnota ako marketingového nástroja na prelomenie informačného digitálneho hluku. Úspechy papiera PERGRAPHICA®, ktorým oslovujeme umelcov, grafikov, marketingové a reklamné agentúry, sú dobrým príkladom. Dotyk je jedna z foriem komunikácie a papier je v tomto prípade nenahraditeľný. Poklesy spotreby papiera pre tlačiarne sú faktom a na objednávkach ofsetového papiera tento trend pozorujeme už niekoľko rokov. Na jednej strane, hľadáme lepšiu a priamejšiu formu komunikácie s klientmi, zavádzame digitálne riešenia. Na strane druhej, ak dokážeme udržať náš podnik nákladovo konkurencieschopný, tak sa môžeme tešiť z výroby grafických papierov z Ružomberka do celého sveta na ďalšie desaťročia.

 

Niekto by si mohol povedať, že papier je papier a hotovo. Ako je možné odlíšiť sa od konkurencie v tomto segmente? Čo je v súčasnosti na trhu rozhodujúce? Kvalita produktov, služieb, cena, vzťahy, tradícia, meno alebo niečo úplne iné?

Všetko, čo ste vymenovali (smiech). Kvalita produktov je samozrejmým očakávaním a v tomto parametri musím poznamenať, že konzistentná kvalita obzvlášť. Dobré zákaznícke služby, už spomenuté zavádzanie moderných digitálnych riešení, cena reflektujúca trh, vybudované dlhoročné vzťahy, ale aj meno firmy a značky – to sú faktory, ktoré sa neustále menia. Udržať ich v rovnováhe je umením a tí, ktorí to doteraz nedokázali, už na trhu nie sú, alebo boli nútení k znižovaniu kapacít. Aby to nebolo príliš jednoduché, svetové ekonomické trendy a životný štýl mimo priemyslu, ktoré nedokážeme ovplyvniť, no ich sledovanie a prispôsobovanie sa im, sú nutnosťou. Tak ako v prírode aj pre nás platí, že dlhodobo neprežije ten najsilnejší, ale najprispôsobivejší.

Čítať celý rozhovor

Súvisiace články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Tlačidlo Späť hore