ÚSPEŠNÉ ZJEDNOTENIE BRATSKÝCH TRHOV
Konica Minolta na Slovensku a v Čechách vlani spojila svoje sily a táto zmena zasiahla aj organizačnú štruktúru spoločnosti. Novým generálnym riaditeľom značky Konica Minolta na Slovensku sa stal doterajší český riaditeľ Pavel Čurda. Vyštudovaný ekonóm, pôvodom z IT brandže, vďaka absolvovanej strednej stavebnej priemyslovke sa vyzná vo formátoch, ktoré mu poskytli dobrý základ pre znalosti z polygrafie.
Prečo spoločnosť pristúpila k tejto organizačnej zmene? Aké boli primárne dôvody presunúť vedenie spoločnosti do Čiech a zjednotiť bratské trhy?
Dôvody môžeme primárne nájsť dva. Prvý je ten, že ani jeden z našich trhov, nie je príliš veľký. Takže sme chceli využiť špecialistov, ktorých máme pre obidve krajiny. Nehovorím o tom, či špecialistov z Čiech alebo Slovenska. Miešali sme to podľa talentu, ktorý máme v jednej alebo druhej krajine. A to sa jednoznačne podarilo a posilnili sme sa. Niekde pomáhajú Slováci biznisu v Čechách a niekde Česi na Slovensku. To je na margo toho pozitívneho spojenia. Druhým dôvodom spojenia je pragmatická otázka zvýšenia efektivity ľudských zdrojov. Dlho sme hľadali lokalitu, kam outsourcovať kompletný Back Office, ktorý je nevyhnutný v každej spoločnosti. No a tu nám vyšlo Brno ako najrozumnejší variant. V Brne sa dlhé roky nachádza centrála pre Konica Minolta Česká republika, ako aj vedenie krajín pre strednú a východnú Európu. Zároveň je Brno situované približne v strede „Československa“ a oddelenia, ktoré potrebujú byť v osobnom kontakte s klientmi alebo kolegami, sú vďaka tomu rýchlejšie k dispozícii pre obe krajiny. Samozrejme, že sú tu aj nejaké úspory z veľkosti firmy, lebo ak spojíte dve časti, tak sa to dá urobiť efektívnejšie z jedného miesta. Takže to prinieslo to, čo sme očakávali – finančnú úsporu, ale aj zjednotenie procesov.
Zmena organizačnej štruktúry je vždy trochu oriešok na riešenie pre vrcholového manažéra. Skúste popísať, ako táto transformácia spoločnosti prebiehala v Konica Minolta? Čo boli najväčšie úskalia tohto procesu?
My nie sme výrobný podnik. Sme obchodno-servisná organizácia, takže náš jediný, základný „výrobný prostriedok“ sú ľudia. Preto sme túto zmenu museli ľuďom dobre vysvetliť. Hlavne slovenskému tímu, ktorého Back Office sa zmenšil a druhá časť bola presunutá 150 km od Bratislavy, čím sa pochopiteľne úroveň podpory znížila. Paradoxne, filiálky v Bystrici, Žiline a Košiciach s tým taký problém nemali, pretože tam sú zvyknutí komunikovať na diaľku. Naznačil som už, že je to o vzbudení dôvery u ľudí. Zmena, ktorá sa deje, je nutná, aby sme mohli ako firma plniť KPI, ktoré nám dávajú vlastníci, aby sme mohli ďalej fungovať a že to prinesie aj nejaký progres. Hlavne v obchode a servise. Na Slovensku nás to stálo úsilie vzbudiť dôveru, že je to zmena k lepšiemu, otvárajúca potenciál siahnuť si v niektorých oblastiach
aj na českých expertov, ktorí hlavne v tých minoritných oblastiach majú svoju hodnotu a môžu im pomôcť lepšie otvárať obchodné príležitosti.
Museli sme sa však zamerať tiež na motiváciu a informovanosť českých kolegov, ktorým sa rozšírilo pole pôsobnosti o slovenskú operatívu. Komunikovali sme im hlavne to, prečo sa táto zmena deje a akým spôsobom ovplyvní našu prácu. S ohliadnutím sa o pol roka späť môžeme konštatovať, že nemáme žiadne zásadné problémy. A čo sa podarilo najlepšie, je premiešanie obchodných a servisných tímov, ktoré sa v rámci oboch trhov dobre navzájom obohacujú.
Každá zmena sa robí preto, aby to prinieslo nejaké pozitíva aj pre zákazníkov a pre samotný biznis. Čo priniesla táto zmena zákazníkom, okrem výmeny dobrých skúseností, praktíka vyššej dostupnosti tých najlepších odborníkov z oboch krajín?
Výhodou špeciálne pre slovenských koncových zákazníkov je systém automatickej starostlivosti o zákazníkov, ktorý je na väčšom českom trhu silnejší. Takže zákazník sa rýchlejšie dovolá, bude rýchlejšie a lepšie obslúžený cez obslužné
B2B portály, a to by malo vyústiť do vyššej zákazníckej spokojnosti. Konica Minolta je inovatívna spoločnosť, či už v IT systémoch alebo polygrafii. Neustále prinášame novinky v technológiách, a tie je potrebné implementovať aj v internom prostredí. A to je teraz jednoduchšie. Odborníci sú k dispozícii pre obe krajiny aj pre interné školenia a zvyšovanie odbornosti. Je z polovice jednoduchšie implementovať novinky spoločne, ako keď prebiehali v každej krajine separátne.