Tlačové správy - Marketing

V cestovnom ruchu

: sú printy nevyhnutnosťou

“Prostredníctvom tlačeného katalógu sa prihlasuje prevažná väčšina klientov cez internet.”

Výstavnícku sezónu začiatkom roka veľkolepo odštartovala v bratislavskej Inchebe atraktívna kombinácia medzinárodných veľtrhov – 18. ročník Danubius Gastro a 17. ročník ITF Slovakiatour. Tie doplnila „sedmička“ súbežných výstav.

Snahou všetkých vystavovateľov bolo zaujať svojou ponukou návštevníkov. Na výstavisku dominovala propagácia prostredníctvom tlačených materiálov a katalógov. A to aj napriek tomu, že ľahšie či pohodlnejšie je získavať informácie elektronicky. Do akej miery sa „darí“ internetu vytlačiť tlačenú komunikáciu s klientom? – opýtali sme sa viacerých vystavovateľov.

Mgr. Tomáš Miščík, Prešovský samosprávny kraj:
„I keď internet dosť podstatne zasahuje do našej komunikácie s klientom, určite nevidíme žiadny dôvod, aby sme podstatne znížili alebo vylúčili printy v našej propagácii. Skôr sa spoliehame na to, že ľudí niečo zaujme v tlačených materiáloch a následne sa s nami skontaktujú elektronicky. Preto všade uvádzame odkazy na internetové stránky. Dnes vydávame
o niečo menej tlačovín ako vminulosti, je to dosť nákladné, ale snažíme sa hľadať zdroje, aby sme sa mohli zviditeľňovať aj týmto spôsobom. Náš kraj prezentujeme novými materiálmi v novom dizajne, na ktoré sme využili zdroje z fondov EÚ.“

Ing. Pavel Fellner, obchodný riaditeľ BUBO Travel Agency:
„S našimi klientmi najradšej komunikujeme cez internet, lebo je to najľahšia komunikácia a sú o tom aj záznamy. Ľudia však majú stále radi aj tlačený katalóg, lebo si ho v domácom prostredí môžu v pokoji prezrieť, podiskutovať, poradiť sa a vybrať to najvhodnejšie pre nich. Preto sme ho v tomto roku nechali vytlačiť v náklade 60 000 kusov (minulý rok sme mali 55 000 a pred dvoma rokmi 50 000). Tlačí nám ho už asi 15 rokov Neografia, sme spokojní. Napriek tomu,
že cca 90 % klientov si u nás objednáva dovolenku prostredníctvom e-mailu a zvyšných 10 % pošle prihlášku z katalógu, dovolím si povedať, že kým sa prihlásia, najskôr si prelistujú katalóg. V minulom roku sme mali 5 730 klientov a ich počet z roka na rok rastie napriek krízovému obdobiu. A tento rok už teraz môžem povedať, že budeme mať viac klientov ako vlani.”

Mgr. Ladislav Bódi, projektový manažér Visit Slovakia:
„Keďže jedna tretina ľudskej populácie na komunikáciu používa internet, aj propagácia cestovného ruchu sa presúva na tento kanál. My predávame služby cestovného ruchu pod medzinárodnou značkou Visit Slovakia.com, máme propagačné prospekty, ktoré zastupujú našich partnerov, ale my presadzujeme elektronickú cestu. Stále existuje katalógová forma propagácie, ale tú už považujeme za pozostatok 20. storočia, pričom v 21. storočí sa všetko presúva do mobilných telefónov a do internetu a vďaka moderným tlačiarňam si klient môže priamo vytlačiť, čo chce, keď to chce mať fyzicky v rukách. Koniec-koncov, vždy, keď skončíme v nejakej destinácii, budeme mať v rukách aj tie vytlačené materiály, ktoré slúžia ako mapy, pomocné materiály na zorientovanie sa v priestore a podobne. Môžem povedať, že tlačenej komunikácii sa vôbec nevenujeme. Tu na výstave je však samozrejmosťou, pretože klientovi treba dať niečo do ruky. Ale my sa zameriavame na klientelu, ktorá hľadá na internete. Je to najefektívnejšie, lebo klient je priamo cielene oslovený, kým ten propagačný materiál nie je
cielený, často končí v odpade.“

Ing. Július Cmorej, Cestovná kancelária Pax travel:
„Ročne vydávame 15 000 katalógov, o tie je záujem hlavne na tejto výstave, ale potom v priebehu roka sa presúva komunikácia na internet. Papierová forma sa dostáva do úzadia. Nakoniec aj na výstave sme sa často stretli s tým, že si ľudia pýtali vizitky, aby si mohli ponuku pozrieť doma.“

Hechter Slovakia:
„Hoci naši klienti stále viac využívajú webové stránky, stále dávame tlačiť veľa katalógov, lebo ich ľudia žiadajú. A aj provízni predajcovia potrebujú katalógy. Na výstave rozdáme tiež veľa katalógov, na to sú určené. Určite sa nám na základe nich potom ozývajú klienti, objednávajú si už konkrétne destinácie.“

Ján Gondek, Chata Pieniny, Lesnica:
„Keďže chodím na viaceré výstavy, ako napr. do Brna, Prahy, Viedne a na budúci týždeň odchádzam do Rigy na výstavu propagovať nevšedné krásy Pienin, potrebujem veľa propagačných materiálov. Aj keď internet je veľmi žiadaný, hostia sa s nami kontaktujú najmä cez internet, ale pre tých, ktorí túto krásnu časť nepoznajú, je dobré, keď ju môžu vidieť na prospektoch. Osobne do reklamy a prospektov dávam ročne cca 85 000 €, taktiež sa podieľam na vydávaní kníh, o ktoré je medzi návštevníkmi záujem. Aj s odstupom času si v nich radi zalistujú a zaspomínajú.”

Odpovede na otázku, či preferujú tlačenú alebo virtuálnu ponuku, sa nápadne podobali, až na malé výnimky. Takže zosumarizované: prostredníctvom tlačeného katalógu sa prihlasuje prevažná väčšina klientov cez internet. A čo je tiež pre tlačiarov podstatné: všetci z opýtaných boli s tlačiarňou spokojní, ani jeden by nemenil, vzájomné obchodné vzťahy majú vybudované dlhodobo a prevažne na priateľskej báze.

Súvisiace články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Tlačidlo Späť hore