Edície 2015

“ V každom odvetví sa dajú nájsť nové možnosti. Záleží iba na uhle pohľadu. „

Rozprávali sme sa s Ing. Jurajom Palčinským, predsedom predstavenstva Antalis, a. s.

Pokúste sa nám priblížiť aktuálne trendy v papierenskom odvetví. Dajú sa na trhu s papierom stále nachádzať možnosti a medzery, kde môžete priniesť čosi nové?

Aj v papierenskom odvetví sa prejavujú trendy rovnako ako v iných odvetviach. Celkovo by som trendy v našom obore rozdelil do viacerých skupín. Najcitlivejšou skupinou sú výrobky určené na kreatívnu prezentáciu firiem, výrobkov a životných udalostí. Tu sa trend a ponuka mení najčastejšie a veľmi výrazne. Má aj geografický rozmer. Čo je trendom  na Slovensku, nemusí byť v Anglicku alebo v Číne. Vplyv má aj  kultúrne prostredie ako aj historické súvislosti. Alfou a omegou v tomto prípade, je mať k dispozícii širokú škálu farieb, razieb a typov papierov. Len v tom prípade je možné dať kreatívcom voľnú ruku pri tvorbe. Nedá sa jednoznačne povedať, že tento rok bude v móde taká alebo onaká farba či razba.

Ako ďalší príklad by som uviedol zvýšený záujem o recyklované, tzv. green papiere. Tento trend je globálny, veľmi silný v západnej Európe. Na Slovensku sa začal prejavovať pred niekoľkými rokmi a medziročne stále silnie. Zákazníkom už nestačí len jeden druh recyklovaných papierov, vyžadujú kompletné portfólio papierov na všetky druhy tlače a aplikácií. Je to spojené s požiadavkami koncových klientov, kde čoraz viac, hlavne nadnárodných firiem, uprednostňuje k životnému prostrediu šetrné produkty ako súčasť CSR aktivít.

V neposlednom rade by som uviedol oblasť knižnej výroby. Tlačená kniha, ako jedna z najstarších aplikácií z papiera, prešla za posledné obdobie turbulentnými zmenami. Je atakovaná digitálnymi technológiami, ako sú dnes viac a viac populárne tablety a čítačky. Na to, aby prežila, musí postupne meniť tvár z masového produktu z minulosti, na čosi výnimočnejšie, čo sa odlišuje od digitálnych médií. Jednou z možností ako zaujať, je samozrejme samotná vizáž – dizajn. Do popredia začínajú prenikať špeciálne knižné papiere v rôznych odtieňoch a povrchových úpravách. Najčastejšie využívané sú krémové odtiene v kombinácii s rôznou hladkosťou resp. drsnosťou povrchu. Významnú úlohu preberá aj obal knihy. Výrobcovia zareagovali zostavením ponuky širokej škály poťahových materiálov, ktoré sa vyznačujú rozmanitosťou farieb a povrchových štruktúr.

Tieto nové pohľady posúvajú knihu k prémiovému produktu, ktorý nás už neatakuje len samotným obsahom, ale aj formou. V tomto segmente ponúkame prémiové  ofsetové papiere Olin a obľúbené poťahové materiály Geltex.

V každom odvetví sa dá nájsť medzera a nové možnosti. Záleží len na uhle pohľadu, ako sa na trh pozeráme. Ak vymeníme štandardný pohľad „papiernika“ za pohľad napr. web dizajnéra, videli by sme možnosti papiera úplne z inej perspektívy.

Očami klasického papiernika boli digitálne technológie a internet vnímané ako nepriateľ. No po zmene pohľadu sa vynorili nové možnosti práve v spojení papiera a digitálnych technológií. Ako príklad uvediem marketingovú personifikáciu, on – line zadávanie tlače, správu databáz atď.

Polygrafický priemysel ide zrejme ako každé odvetvie veľmi progresívne dopredu. Vo všeobecnosti prevláda názor, že v súčasnosti už nie je dôležitá iba použitá technológia, ktorá vie prekvapiť, ale i nápad, ktorý je diferenciátorom v konkurenčnom boji. Snažíte sa aj pri vašich produktoch skĺbiť využité technológie s nápaditosťou?

Úloha skĺbiť technológie s nápadom je prácou našich klientov.
Poslaním Antalisu je poskytnúť svojim partnerom škálu možností, z ktorých je možné si vybrať. Je pravdou, že jedným z trendov v polygrafii je už spomínaná personifikácia, na ktorú sa skoro výhradne používajú digitálne technológie.

Chcete sa dočítať viac? Objednajte si predplatné časopisu PrintProgress a prečítajte si celý článok.

Súvisiace články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Tlačidlo Späť hore