Výstava Gastropack
: ponúkla trendy v balení
Na balení sa šetriť neoplatí
Jednou zo „sedmičky“ januárových výstav na výstavisku Incheba v Bratislave bola výstava obalových materiálov a baliacej techniky Gastropack. Vystavovatelia sa zamerali najmä na balenie potravín, ale predstavili aj univerzálne baliace stroje a materiály. Najviac však „letelo“ balenie hotových jedál a potravín do misiek.
Nováčikom na výstave bol novozámocká spoločnosť quatro pack, ktorá na Slovensku zastupuje dánsku firmu Soco System. Ide o balenie do kartónových škatúľ. „Je to systémové balenie“ – dodal na vysvetlenie spolumajiteľ a obchodný riaditeľ Ing. Peter Ficza, „vieme rozširovať, upravovať jednotlivé baliace procesy a tak zabezpečiť finalizáciu balenia až po paletizáciu a expedíciu k zákazníkovi. Je to vhodné aj pre polygrafiu“.
Širokú ponuku baliacej techniky predstavil aj tradičný vystavovateľ Technopack Slovakia, ktorý sa presadil najprv v polygrafii (a dodnes si zachoval dobré meno) a následne svoje aktivity rozšíril aj na ďalšie oblasti. Najväčší záujem bol o balenie potravín a hotových jedál do misiek – od najjednoduchších až po zložitejšie, ktoré dokážu aj vákuovať, sú s ochrannou atmosférou, čím sa predĺži trvanlivosť výrobkov. Podľa slov obchodného riaditeľa Jána Liptáka, snažia sa podchytiť trendy v balení, ktoré diktujú zákazníci. „Napríklad z balenia do fólie sa pri pekárenských výrobkoch prechádza na balenie do vrecúšok,“ dodal.
Kvalitný, spoľahlivý, výkonný a zároveň jednoduchý baliaci vertikálny stroj na balenie potravín a rôznych kusových a sypkých materiálov pútal pozornosť v expozícii českej spoločnosti AppecAstro. Hoci až 60 % produkcie firmy putuje na Slovensko, výrobca pocítil nižší záujem, ktorý pripísal na vrub slabej propagácii. Na druhej strane zvýšený záujem o obalové materiály a hlavne o stroje na balenie hotových jedál do misiek zaevidovali v spoločnosti Technobal-Šaľa. Ako na záver výstavy skonštatoval riaditeľ predaja baliacich strojov František Swiety, správne vytušili záujem klientely a ponúkli malý stroj talianskej výroby (na jednu misku). Ten je doslova ideálny pre reštaurácie, kde si bežne zákazník dá zabaliť jedlo. Ako vyplynulo z rozhovorov na výstave – až na malé rozdiely – výrobcovia i predajcovia pocítili v uplynulom roku pokles záujmu zákazníkov. Je menej investícií do strojných zariadení, niektoré už pripravené projekty boli pozastavené, oddialené. Aj veľké firmy šetria tam, kde nemusia, pričom značný pokles bol zaznamenaný v odbere spotrebného materiálu. To je reálnym odrazom nižšej spotreby a reťazovite i nižšej výroby. Pritom trendom v balení je radšej investovať viac do balenia, aby sa tovar, ktorý je neustále drahší, dostal k zákazníkovi neporušený.