∷ Z aktuálneho vydania

VYUŽÍVAME TRADÍCIU A NAŠE KNOW-HOW

Spoločnosť FRANCESCA CREATION, s.r.o. je svetoznáma vo svojom odbore a zaoberá sa výrobou a distribúciou pohľadníc, katalógov, letákov, kalendárov, brožúr, obalov, blahoželaní a mnohých iných tlačovín. Medzi ich portfólio prác patrí návrh dizajnov na mieru, rezanie a gravírovanie laserom, razba, slepotlač, laminovanie alebo balenie. Najnovším prírastkom do strojového parku je stroj SCODIX, ktorý uviedli do praxe v marci tohto roku v spolupráci s firmou Dataline. Viac o tom, ako sa tretí kus tejto modernej technológie dostal na Slovensko, zistíte nižšie, v rozhovore so spoluzakladateľom spoločnosti Francesca Creation – Gregory David Deltonom.

Kam siaha história vašej firmy?
Môj otec bol pôvodom z Francúzska a mal veľmi dobrý obchodný vzťah s Federicom Comincini – majiteľom talianskej firmy CROMO N.B., ktorá
sa venovala výrobe a tlači svätých obrázkov s tradíciou siahajúcou až do roku 1927. V roku 1998, kedy došlo k vzájomnému stretnutiu, dospeli k spoločnej myšlienke, že založia vlastnú firmu.

Ako by ste definovali začiatky vašej firmy na Slovensku?
Vízia bola taká, že sme chceli začať vyrábať na Slovensku pre potreby oboch distribúcií – francúzskej aj talianskej. Všetky zariadenia, ktoré sme mali v Belgicku a Francúzsku, sme presunuli na Slovensko a začali sme spolupracovať s firmou Neografia Martin. A keďže firma potrebovala niekoho, kto zvládne management,
po skončení školy v roku 1999 som prijal zodpovednosť a na tejto pozícii som dodnes. Moja vízia bola využiť tradíciu Neografie Martin a do toho pridať naše know-how ohľadom výroby pohľadníc. Neografia bola špecialistom na výrobu kníh a my sme však smerovali viac k inému druhu výrobkov a preto sme začali hľadať aj iné tlačiarne, ktorých bolo našťastie v okolí Martina dostatok. Ofsetovú tlač sme totiž vždy riešili subdodávateľsky. Možno o rok o dva budeme mať možnosť tlačiť všetko vo vlastnej réžii, ale to je ešte dlhší a neistý proces. Cieľom je však časom vyrábať všetko u nás – od prepressu po packaging.

Kto Vám vypracováva vaše grafické návrhy?
Pohľadnica je módny výrobok. Výrobok, ktorý si nájde svojho zákazníka počas toho, ako sa prechádza po obchode, prípadne ide kúpiť pohľadnicu na konkrétnu príležitosť. Nepotrebuje nás navštíviť, preto musíme byť pri tvorbe grafík častokrát predvídaví. Vytvoriť návrhy je teda gro našej práce – grafik musí použiť všetky dostupné technológie tak, aby to zákazníka zaujalo čo najviac. Máme viac ako 10 grafických dizajnérov v Taliansku, Belgicku, ale aj na Slovensku. Konkrétne ide o freelancerov, ktorí sa špecializujú na to, v čom tematicky vynikajú. Piati grafickí dizajnéri sú stabilnými spolupracovníkmi, niektorí z nich sú
s nami už takmer 30 rokov. Šikovných vgrafikov máme aj tu na Slovensku v Martine.

Vieme, že história podnikania je založená na náboženských motívoch. Koľko percent z produkcie tvoria náboženské dizajny v dnešnej dobe?

Momentálne vytvárame 40 % produkcie s náboženskou tematikou. Zvyšných 60 % je všeobecný dizajn, ako napríklad blahoželania, svadobné priania, vianočné pohľadnice.

Využívate pri nových dizajnoch
aj testovanie produktov?

Nie. Po toľkých rokoch už vieme, čo náš zákazník preferuje. Aj napriek tomu musíme dávať pozor na použitie farieb či motívov pri jednotlivých dizajnoch. Pre predstavu: tmavofialová farba na blahoželaniach pre taliansky trh by neuspela, nakoľko tam táto farba symbolizuje smútok. Snažíme sa preto prispôsobovať produkty podľa daného trhu.

Aký najbizarnejší motív ste vymysleli?
V roku 2001 sme boli na veľtrhu Religio v Paríži. Nepatril síce medzi úspešné veľtrhy, no počas neho sme vytvorili kreditnú kartu s náboženským motívom Religious credit card, v skratke RCC. Našim cieľom bolo nahradiť magnetický pás z klasickej kreditnej karty reliéfnym pozláteným motívom v tvare medaily. Týchto
kariet sme vyrobili okolo 10 miliónov v 40 jazykových variáciách. Paradoxne, práve týmto vskutku bizarným nápadom sme si dokázali vybudovať pozíciu
v Poľsku.

Špecializujete sa najmä na zušľachtenie. Aké stroje ste používali pred príchodom stroja SCODIX do vašej spoločnosti?

Používali sme klasické štočky, razbu alebo fólie. V istom období sme využívali aj metódu bez štočkov. Pomocou sieťotlače sme naniesli na tlačový hárok špeciálne lepidlo, ktoré sme volali čokoláda a následne sme aplikovali na stroji Viktoria zlatú foliu. Výhodou bolo využitie formátu B2 a vysoká presnosť. Stroj Victoria, ktorým
sme na lepidlo nanášali zlatú fóliu. Na zlátenie a vysekávanie používame v súčasnosti KAMA Procut vo formáte B2 a na náročné výseky laser INFINITY tiež vo formáte B2.

Podľa čoho ste sa rozhodovali pre výber SCODIXu?

SCODIX má výhodu v tom, že pri zákazkách od 100 do 1000 kusov dokáže nahradiť doteraz používané štočky a teda šetrí náklady na ich výrobu. Dopyt už nie je taký vysoký, ako býval pred pandemickou krízou, objemy zákaziek sú maximálne 3 tisíc a menej. Vďaka SCODIXu vieme spracovať aj menšie zákazky veľmi rýchlo a dokážeme prispôsobiť rôzne veľkosti pohľadníc. Aj tento rok bude 50 % PF kariet vyrobených pomocou SCODIXu. Výhodou je tiež, že dokáže tlačiť vo formáte B2 spolu so zlatým alebo 3D efektom, ktorý je pre nás veľmi zaujímavý. Okrem toho naši zákazníci tlačia na ekológiu a radi by mali všetky procesy čo najviac ekologické. Použitie SCODIXu je aj v tomto smere pre nás prínosom.

Ako prebiehal samotný proces výberu stroja?

Predtým sme mali v nájme aj zariadenie od iného výrobcu, ktorý bol však v malom formáte, a to nám nevyhovovalo. Rozhodli sme sa
pre väčší formát a rozhodli sme sa preto pre väčší formát . Boli sme rozhodnutí kúpiť SCODIX, keď nám v roku 2016 náš francúzsky partner odporučil tento stroj najmä vďaka jeho použitiu na nižšie objemy. SCODIX nám v hlavách rezonoval už roky. Absolvovali sme prezentáciu stroja na výstave a vo firme Dataline. Zaškoľovanie prebieha viacmenej neustále, lebo Scodix nás dokáže prekvapiť každý deň nejakým „zaujímavým rébusom“, ktorý sa snažíme vyriešiť sami alebo s pomocou odborníkov. Zatiaľ sme však našťastie všetko vždy vyriešili. Stroj je v prevádzke iba niečo viac ako dva mesiace.
V Dataline sú veľmi ústretoví a snažia sa vyhovieť všetkým našim požiadavkám. Pre predstavu – krátko po inštalácii sme mali objednávku, ktorú sme ešte vtedy nevedeli spracovať, nakoľko sme stroj dostatočne nepoznali. Spoločnosť Dataline nám pomohla s realizáciou celej zákazky tým, že ju v podstate vypracovali za nás.

Aká je vízia spoločnosti Francesca Creation s využitím stroja SCODIX?
Očakávame dlhodobé využívanie stroja SCODIX na 90 % našich zákaziek a rozšírenie produktových radov o svadobné oznámenia, diplomy a rôzne
iné tlačoviny. Nebránime sa ničomu. Pokiaľ na to máme kapacitu, môžeme ponúknuť naše služby a privítame aj pohotovostné tlače. Momentálne pracujeme aj na akomsi vzorkovníku stroja SCODIX, pretože jeho dostupnosť je v súčasnosti veľmi obmedzená. Chceme, aby pre slovenský trh boli dostupné všetky detailné informácie o tom, čo tento stroj dokáže, spolu so vzorkami, ktoré si môžu naši potenciálni zákazníci prezrieť, ohmatať a mať zážitok z toho, čo všetko zariadenie SCODIX dokáže. Tento vzorkovník plánujeme následne zasielať našim možným zákazníkom.

Súvisiace články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Tlačidlo Späť hore