Edície 2016Edície časopisu

Človek riadi stroj alebo stroj človeka?

Na Drupe, festivale polygrafie a tlače, som sa zúčastnil prvýkrát. Veľa som počul, o jej veľkoleposti, dobrej organizácii, nemeckej precíznosti, množstve návštevníkov a vystavovateľov zo všetkých kútov sveta, a to sa naplnilo. Absolvoval som prezentácie technológií a zaujímavé rozhovory s odborníkmi na technológie.

Všetky inovácie, ktoré som mal možnosť vidieť, sú i naďalej zamerané na zvýšenie efektívnosti, kapacity výroby, zníženie prevádzkových nákladov, zrýchlenie, a to všetko pri neustálom zvyšovaní kvality tlače a finálneho výstupu. To, čo prezentovali vystavovatelia, a nie len lídri vo vývoji a inovácii, sú skutočne úžasné možnosti tlače, nad ktorými bežní konzumenti vizuálnej komunikácie často obdivne ostávali stáť. No a práve pre nich toto odvetvie svoje produkty vyrába. Dôležitá pri tom je i otázka návratnosti investície zo strany tlačiarne. Špičkové technológie majú svoju cenu, lebo aj náklady na vývoj sú enormné. Je to však nevyhnutný kolobeh inovácie. Ako konzumenti sa už dnes nechceme uspokojiť s priemernou kvalitou. Chceme špičkovú kvalitu a kto chce mať zákazky, to musí rešpektovať. V ostatných rokoch sa nám krúti kolotoč inovácie pomerne rýchlo, a nie len v polygrafii. Súvisí to s enormným vývojom informačných technológií. O chvíľu nebude jasné či človek riadi stroj alebo stroj riadi človeka. Často mám pocit, že  už sme niekedy aj v tom druhom štádiu.

Ofset sa priblížil k digitálu

Myslím si, že už nastalo definitívne spojenie ofsetu a digitálu. Minimálne prostredníctvom digitalizácie riadenia. Aj to najjednoduchšie zariadenie má digitálnu, počítačovú riadiacu jednotku na nastavenie parametrov a kontrolu. Už pred štyrmi rokmi sme po Drupa 2012 konštatovali, že digitálna tlač je definitívne tu a je otázkou času, kedy sa vysporiada s ofsetom, ako nevyhnutnosť technologického vývoja.

Polygrafia žije, mení sa čoraz rýchlejšie, ale je potrebné spájať sily!

Pre mňa boli v tejto súvislosti prekvapivé vyjadrenia odborníkov, že zatiaľ čo sa 4 roky hovorilo o približovaní sa digitálnej tlače k ofsetovej, tak nastal presný opak. Ofset sa priblížil k digitálu. Lídri v ofsetovej tlači pracujú usilovne na vývoji svojich digitálnych tlačových zariadení a zvyšujú efektívnosť klasickej ofsetovej tlače tak, že znižujú hranicu rentability počtu kusov nižšie. Čo je veľmi dôležité napríklad pre menšie trhy, ako je aj Slovensko. Tu si musí manažment tlačiarne dobre rozmyslieť, akými zákazkami naplní stroj, ktorý dokáže chrliť potlačený materiál v obrovských objemoch a, samozrejme, vo vysokej kvalite. Toto konštatovanie, že ofset sa priblížil k digitálu a nie naopak, ako sa očakávalo, bolo pre mňa najprekvapivejším zistením. Je to však na ďalšom posúdení a hodnotení odborníkmi.

Posolstvo z veľtrhu Drupa 2016

Z veľtrhu si odnášam optimizmus. Polygrafia ako odvetvie má svoju perspektívu. Má pred sebou zrejme pozitívnu budúcnosť a vývoj. Nikto síce nevie na ako dlho, ale to nikto ani nerieši. Najkrajšie to vyjadril jeden z partnerov, keď mi na otázku, aký je teda rozdiel medzi Drupa 2012 a Drupa 2016 odpovedal: „Pred štyrmi rokmi sa prišli tlačiari pozrieť  na stroje, ktoré si nekúpia. Teraz sa prišli pozrieť a vyberať, čo budú kupovať o jeden až dva roky. A to je dobré. Všetkým to dáva perspektívu a optimizmus.“

Mal som možnosť prelistovať si v International Trade Press Stand cca 140 polygrafických časopisov z rôznych krajín celého sveta. Bol tam Svět balení,  časopisy poľské, ruské, chorvátske, indické,… mohli sme v nich listovať, a aj vziať ich so sebou. Časopisy písané inak ako po anglicky, resp. nemecky to majú v tejto konkurencii u verejnosti ťažké. Veľmi ma potešila spätná väzba pri rozhovoroch s našimi partnermi, aj potenciálnymi, že ideme dobrým smerom, že  našu prácu robíme dobre. Náš PrintProgress má svoju kvalitu. To ma potešilo,  zároveň to zaväzuje. Aj na našich trhoch môže slušne prežiť odvetvový časopis, pokiaľ bude kvalitný a o to neustále usilujeme. Bol by som rád, ak by na budúcej Drupe bolo pre záujemcov k nahliadnutiu tých časopisov 141. Teda aj náš PrintProgress.

Ing. Marian Hains, riaditeľ vydavateľstva VELDAN Foto: Marian Hains

Súvisiace články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Tlačidlo Späť hore