10. výročie výstavy FESPA Digital
![](https://printprogress.sk/files/2016/02/fespa1.jpg)
Svoje okrúhle výročie oslávi návratom do Amsterdamu, kde odštartoval jej prvý ročník. FESPA Digital 2016 sa bude konať na výstavisku RAI v Amsterdame od 8. do 11. marca, na ploche 42 000 m² a vďaka exkluzívnemu zastúpeniu viac ako 500 vystavovateľských firiem a špičkových odborníkov to bude skutočne jedna z najvýznamnejších výstav v roku 2016 špecializovaná na oblasť tlačových digitálnych zariadení širokého formátu / Large Format Printing (LFP). Návštevníci budú mať príležitosť si pozrieť najvhodnejšie digitálne riešenia pre ich podnikanie.
Prieskum FESPA prináša globálny príbeh o optimizme a raste
Prieskum sa koná každé tri roky. Poskytuje štatistický prehľad o krátkodobom až strednodobom horizonte vývoja. Je svedectvom o pružnosti polygrafického priemyslu, o tom ako poskytovatelia tlačových služieb plánujú investovať do digitálnych tlačových technológií. FESPA a InfoTrends pri záverečnom zhodnotení FESPA Print Census zdôraznila šesť zastrešujúcich trendov v širokoformátovej tlači s rastom na trhu.
1. Optimizmus
Zvyšovanie dôvery prináša zvýšenie zisku: priemerný zisk v roku 2007 = 3 mil. EUR, v roku 2015 = 6,25 mil. EUR. Až 80% respondentov je optimistických pri hodnotení ich biznisu.
2. Požiadavky zákazníkov
Stimulujú sústavné zvyšovanie efektívnosti. 70% opýtaných očakáva u klientov nárast v štyroch kľúčových oblastiach: Znalosť potrieb; Personalizácia; Dodávka v požadovanom termíne; Rýchlejší obrat.
3. Zmena portfólia produkcie
Od masovej produkcie k masovej personalizácii. Štyri najčastejšie vyrábané produkty: Bannery 49%; Bilbordy 37%; Plagáty 40%; Označovanie 38%. V súčasnosti 80% respondentov potláča viac textil, odevy, dekoračné tkaniny a obaly.
4. Digitálne technológie sú hnacou silou zmien
45% opýtaných plánuje investovať s cieľom preniknúť na nové trhy. 50% plánuje investovať do digitálnej technológie v priemere 100 000 EUR. V digitálnych technológiách dominujú UV tlačiarne (27%), pre potlač textílií (21%), s atramentmi na báze rozpúšťadiel (17%), na báze ekologických rozpúšťadiel (16%) a s atramentmi Latex (14%).
5. Potlač textilu rastie
V grafickej, odevnej, dekoračnej i priemyselnej oblasti. 67% opýtaných zaregistrovalo nárast v oblasti označovania. 27% potláča odevy, z toho 81% očakáva nárast v tejto oblasti.
6. Budúcnosť v označovaní a vo výrobe tabúľ
Je nerozlučne spojená s digitálnymi technológiami. 31% opýtaných plánuje zaradiť do ponuky digitálne označovanie v najbližších 12 mesiacoch. 36% predpokladá, že LCD technológie a LIVE MEDIA ovplyvnia ich biznis.
Konštatovanie
Digitálne technológie sa zmocnili tlače. Už to nie je o masovej reprodukcii jedného obrazu, ale tvorivý proces, ktorý umožňuje absolútne prispôsobenie alebo personalizáciu prakticky na akomkoľvek povrchu. Optimizmus je nákazlivý, takže poďme čeliť svetu s dôverou v hodnotu našej práce, vieru v tlač ako efektívneho prostriedku komunikácie.