∷ Z aktuálneho vydania

AKO VYZERAL VEĽTRH REKLAMA POLYGRAF OBALY PRAHA 2022?

Každoročne sa stretávame s novými trendami v oblasti reklamy, jej výrobných postupov a moderných riešení. Po trojročnej prestávke sme mali možnosť vidieť na výstavisku PVA EXPO PRAHA atraktívnu expozíciu technologického pokroku v tvorení reklamy vo všetkých rôznych smeroch – Reklama polygraf obaly Praha 2022.

V dňoch 3. až 5. mája sme videli na vlastné oči, ako vyzerá progres v technológiách, v materiáloch na výrobu reklamy, signmakingu, polygrafii, POP/POS, darčekových predmetoch a mnohých súvisiacich službách. Svoje expozície plné inovácií predstavili tuzemskí lídri i zahraničné firmy, ktoré sprevádzal bohatý program pre profesionálov z oblasti reklamy a komunikácie. Na ploche viac ako 5 500 metrov štvorcových sme mohli vidieť takmer 150 vystavovateľov z ôsmich štátov. Významné osobnosti odboru sa podelili o novinky aj skúsenosti počas pútavých prednášok, workshopov i súťaží profesionálov.

Program

Viac ako 10 tisíc návštevníkov malo šancu vidieť expozície 3D tlačiarní a 3D technológií, POP, POS, obalových materiálov, laserových, gravírovacích, rezacích či CNC strojov. Priestory PVA Expo Praha boli doslova zaplnené novinkami z oblasti reklamy a tlače. Expozície boli rozdelené podľa zamerania od polygrafie až k šijacím strojom, od reklamnému textilu po obalové techniky. Vyhradená časť patrila aj 3DEXPO 2022, ktorá predstavila najnovšie novinky v oblasti 3D tlače.
Priebežne počas celej doby trvania veľtrhu prebiehal špeciálny program Car Wraping, na ktorom návštevníci mohli vidieť tipy, triky, rady a prezentáciu lepenia fólií na autá. Pod vedením odborníkov sme videli rôzne ukážky materiálov ale i precíznu prácu. V rámci špeciálneho programu ukázali svoje zručnosti firmy Comimpex Print, Autofólie Trenčín, HSW Signall, MATRIX Media, BL.O.S. Bratislava, Spandex SyndiCUT, AdWraps a mnohí ďalší. Počas výstavy súbežne prebiehal aj odborný program, do ktorého sa zapojilo aj naše vydavateľstvo a prizvaní zástupcovia vybraných spoločností. Zmena súčasného sveta a sveta polygrafie bola ústrednou témou odbornej prednášky za moderácie Mariana Hainsa a jeho hostí. Článok z prednášky si môžete prečítať na strane 41.

Expozície produktov, ktoré budú hýbať svetom

Svoje novinky v technológiách pre reklamu a tlač predstavilo množstvo svetových odborníkov vo svojom obore. Spoločnosť Canon predstavila na veľtrhu tlačové riešenia pre interiérové dekorácie a signmaking, ktoré zaujali nielen profesionálnych poskytovateľov tlače, ale aj interiérových dekoratérov. Expozícia roll-to-roll tlačiarne Canon Colorado 1650 využívajúca technológiu UV gel demonštrovala univerzálnosť v oblasti tlačových médií aj pre tých najnáročnejších. Technológia UV gel je navrhnutá pre maximálnu univerzálnosť s využitím zvýšenej „rozťažnosti“ každej vytvrdenej kvapôčky atramentu. Výstupy z tlačiarne je tak možné ohýbať a skladať pre aplikáciu signage dekorácií bez toho, aby hrozilo nebezpečenstvo popraskania tlače.
Okrem toho spoločnosť Canon predstavila aj flatbed tlačiareň Canon Arizona 1380 DT určenú pre výrobcov reklamnej grafiky so stredným objemom produkcie, ktorým pomáha zvýšiť efektivitu výroby a zvládnuť požiadavky trhu na väčšiu rozmanitosť aplikácií. Firma zaujala aj svojou prvou veľkoformátovou tlačiarňou s fluorescenčným atramentom na svete – konkrétne jedenásťfarebným modelom imagePROGRAF GP-400.
Konica Minolta predstavila na veľtrhu svoju inováciu AccurioJet KM-1e, najnovší digitálny UV atramentový stroj, ktorý kombinuje tlačové materiály a stabilitu
pre ofsetové stroje s výhodami najnovších digitálnych technológií.
„V našej expozícii si na vlastné oči prezriete ukážky našich jedinečných modulárnych podlahových stojanov, reklamných totemov, produktových a darčekových obalov s potlačou, kartónový nábytok a množstvo ďalších zaujímavých realizácií z kartónu a vlnitej lepenky,“ prezradil člen spoločnosti Packeto.one pred zahájením veľtrhu.
Na veľtrhu predstavila tento rok svoje dve najnovšie ekonomické rezacie technológie česká značka COMAGAV. Prvý z nich je COMAGRAV DIGI RCX – multifunkčný a extrémne tuhý rezací ploter, ideálny na použitie v reklame. Druhým zo spomínaných strojov je COMAGRAV ECO – presná fréza, ktorá sa ľahko ovláda
a predstavuje skvelý pomer ceny a kvality. Laserové gravírovacie, rezacie či CNC stroje sme mohli nájsť na stánkoch Uhal Trade, FIT Eurazio, Prvá hanácka BOW, 4CUT či HaWe system.
Tohtoročný veľtrh Reklama Polygraf Obaly Praha 2022 určite nesklamal. V rámci inovácií sa posúvajú technológie vpred a potvrdili to
i samotní vystavovatelia z rôznych krajín. Svet reklamy, polygrafie, signmakingu a obalov vďakabohu napreduje, a to aj napriek dvojročnej kríze, ktorá otriasla snáď všetkými priemyslami.

ANKETA: 

Počas veľtrhu sa nám podarilo získať aj niekoľko zaujímavých názorov na súčasnú situáciu v polygrafii od samotných vystavovateľov. Odpovede na našu minianketu boli síce rôzne, no zo všetkých bolo cítiť spoločnú radosť z možnosti prezentovať svoje technológie osobne, porozprávať sa a snažiť sa dobehnúť to, čo počas pandémie zameškali.
Ako sa vášho biznisu dotkla pandémia, ako vás ovplyvnila?
MCAE: Ovplyvnila nás tak, ako všetky firmy. Určite ste už počuli o nedostatku materiálu či náhradných dielov. Naopak, v dobe pandémie vzrástol počet predaných systémov. Pandémia sa nás dotkla, boli tam určité výkyvy, ale otvorilo nám to nové možnosti. 3D tlač nám ukázala, že nemusíme byť závislí
na dodávateľoch, ale naopak. Kúpite si stroj a diely si sami vytlačíte. Dokonca si ich vytlačíte toľko, koľko potrebujete a v dizajne, aký vám vyhovuje.
Konica Minolta: Polygrafia bola veľmi ovplyvnená, len sa o našej oblasti veľmi málo hovorilo. Pocítili sme to najmä na správaní sa zákazníkov. To, ako zákazníci začali inak vnímať investície a vynakladanie peňazí do niečoho nového, bolo veľmi náročné. V takejto nálade sa veľmi ťažko uzatvárajú obchody. Zákazníci prestali vyvíjať snahu vlastniť nové technológie, investovať do nich a podobne.
TVAR Pardubice: Náš sortiment je určený pre bežný predaj koncovým klientom. Keď sa zavreli niektoré obchody, napríklad potreby pre domácnosť, tak tým klesol predaj aj nášho sortimentu. Na to nadväzujú aj ďalšie segmenty, ako napríklad reklamný trh, ktorého útlm sme taktiež pocítili.

Čo očakávate od tohto veľtrhu?
MCAE: Získanie nových kontaktov a nových príležitostí. 3D tlač je mladá technológia, takže neustále otvára nové možnosti.
Konica Minolta: Že sa po dvoch dlhých rokoch chceme stretnúť s tými, ktorých sme dlhšie nevideli a užiť si tento veľtrh.
TVAR Pardubice: Počítame s tým, že sa trh opäť prebudí vo všetkých segmentoch. Máme napríklad sortiment boxov na jedlá, takže ľudia ich môžu využívať pri cestovaní, máme sortiment festivalových pohárov, takže očakávame, že sa spustia aj kultúrne podujatia, koncerty. Očakávame zvýšenie záujmu o našu výrobu a produkty práve prezentáciou na tomto veľtrhu.

Aké sú aktuálne trendy v oblasti 3D tlače?
MCAE: Trendom je skôr to, že 3D tlač sa pomaly dostáva do každého odvetvia. Dnes sa už napríklad na šaty tlačia farebné ornamenty, v lekárskom priemysle sú materiály, ktoré sú bio-kompatibilné
a môžu sa využívať v ľudskom tele. Medici sa učia operovať na 3D modeloch. Firma Adidas využíva 3D tlač na ich podrážky. V podstate mi nenapadá žiadne odvetvie, kde sa dnes nemôže 3D tlač použiť.
Konica Minolta: My sme firma, ktorá sa primárne venuje tlačovým technológiám, máme veľmi dobre rozbehnutú IT sekciu, kamerovú sekciu, takže toto sú tie trendy, ktorým sa venujeme. Chceme ísť viac do modernizácie, do softvérových oblastí a podobne.
TVAR Pardubice: Veľmi veľa ľudí sa pozerá dnes na obnoviteľnosť produktov. V našom plastovom sortimente si všímam, že ľudia nevedia zaobchádzať s plastom. Šíria sa polopravdy o plastoch. To, že sa musíme zameriavať na šetrenie plastov je určite vec, ktorá nás neminie. Ale je potreba sa pozerať na opakovateľnosť použitia výrobku, na zaobchádzanie s ním a jeho recyklovateľnosť. Túto myšlienku chceme šíriť ďalej.

Akým smerom sa bude podľa vás uberať váš segment v budúcnosti?
MCAE: V poslednej dobe vzrástol predaj systémov. Nie je to teda iba o strojoch, ale hlavne o softvéroch. Musíte totiž niekde pripraviť dáta
pre samotnú tlač a dokonalý softvér vám vie tento proces enormne urýchliť. Budúcnosť je taktiež o použitých materiáloch. Segment bude zaručene stále rýchlejšie rásť, bude sa stále zvyšovať rast aplikácií a technológií, a to ruka v ruke s digitalizáciou.

Konica Minolta: Dnes je preferované mať bezpapierovú kanceláriu, takže nejakým spôsobom utlmiť tlač a používať všetko v digitálnej podobe. Potom je tu produkčná tlač, ľudia budú stále potrebovať etikety, obaly, snáď aj nejaké letáky, takže si nemyslíme, že by ľudia zo dňa na deň prestali tlačiť, ale môže sa to, samozrejme, zmeniť.
TVAR Pardubice: Myslím si, že ľudia prídu na to, že plasty nie sú až tak ekologicky škodlivé. Plast v živote potrebujeme a má obrovskú výhodu, že ho dokážeme vyrobiť tak, aby bol pre človeka zdravotne nezávadný. Plastové produkty dokážeme opakovateľne používať. Produkty vyrobené z ekologického materiálu, napríklad z papiera či cukrovej trstiny sú možno ekologicky prijateľné, no ich spotreba dokáže byť niekoľkonásobne vyššia, čo zvyšuje hladinu uhlíkovej stopy. Týmto môžeme zistiť, že niektoré výrobky sú pre nás ekonomicky či ekologicky viac záťažové, než sme si pôvodne mysleli.

Súvisiace články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Tlačidlo Späť hore